Pressmeddelande -

A-hus, Vattenfall och Volvo Personvagnar i unikt projekt: Testfamilj ska leva klimatsmart

För att stoppa klimatförändringarna måste våra utsläpp av växthusgaser minska dramatiskt – från dagens cirka sju ton per person och år till ett ton i framtiden. Idag lanseras ett världsunikt test där en barnfamilj ska försöka ta sig ner till den utsläppsnivån och ändå leva ett vanligt liv. Projektet ”One Tonne Life” har initierats av de tre företagen A-hus, Vattenfall och Volvo Personvagnar.

Tänk dig att leva i ett klimatsmart hus med solceller på taket som används för att ”tanka” elbilen på garageuppfarten. Detta blir snart verklighet för en utvald testfamilj som får huvudrollen i projektet ”One Tonne Life”.

– ”One Tonne Life” ska konkret visa vad det innebär för en familj att leva koldioxidsnålt. Med rätt kunskap, rätt teknik och en konsekvent inställning tror vi att det är möjligt att närma sig ett ton redan i dag, utan att göra för stora avsteg från sitt vanliga liv, säger Torbjörn Wahlborg, VD för Vattenfall Norden.

Han tillägger:

– Mycket av den teknik och de lösningar vi ger familjen är tillgänglig för allmänheten redan nu eller inom kort. Detta är med andra ord inget ”science fiction”-projekt utan möjligheter som finns här och nu.

Klimatsmart samhälle i miniformat

Tillsammans kommer partnerföretagen i One Tonne Life att skapa ett hushåll där testfamiljens utsläpp kommer att kunna minska och gå mot ett ton per person och år. En stor utmaning med tanke på att genomsnittet i världen idag ligger på cirka sju ton.

För att säkerställa tillförlitligheten i mätningarna av familjens koldioxidutsläpp kommer experter från Chalmers tekniska högskola att delta i projektet.

Projektet ”One Tonne Life” har tre huvudsakliga beståndsdelar:

• Ett plusenergihus framtaget av trähusexperten A-hus och ritat av arkitekten Gert Wingårdh.

• En batteridriven Volvo C30 DRIVe Electric som laddas med förnybar energi.

• Vattenfall förser huset med ny smart teknik för mätning av familjens elförbrukning i realtid och bidrar med expertis för hur familjen kan använda energi på ett effektivt sätt. Vattenfall bidrar även med solcellsteknik från ett delägt bolag samt levererar förnybar el från vind- och vattenkraft via elnätet.

Husbygget på en tomt i Hässelby Villastad i västra Stockholm är redan i full gång och nu börjar även sökandet efter den familj som ska bo och leva i huset under ett halvår från början av 2011.

Testfamilj sökes

– Vi har en stark ambition att som trähustillverkare driva utvecklingen av klimat- och energi-effektiva boendelösningar och hitta attraktiva koncept för husköparen. Hustypen i ”One Tonne Life” går att köpa inom kort och erfarenheterna och kunskaperna vi får genom att medverka i det här spännande projektet blir viktiga för oss i utvecklingen av framtidens småhus, säger A-hus VD Peter Mossbrant.

Parallellt med Hässelbyhuset kommer ytterligare två villor att byggas i Göteborgs- och Stockholmsregionen och användas som visningshus. I Stockholm ger husen ytterligare krydda till den svenska huvudstadens roll som Green Capital of Europe 2010. Stockholms stads miljöförvaltning kommer att delta i arbetet med att beräkna och utvärdera familjens koldioxidavtryck tillsammans med Chalmers tekniska högskola.

– Historien är full av exempel på hur hinder som en gång ansetts vara oöverstigliga har passerats tack vare mänsklig innovationskraft och beslutsamhet. Men ingen industri eller organisation kan tackla klimatutmaningarna på egen hand. Därför är samarbeten som ”One Tonne Life” viktiga för att ta oss från individuellt koldioxidsnåla produkter till ett genomtänkt klimatsmart liv, säger Olle Axelson, Senior Vice President Public Affairs vid Volvo Personvagnar.

Besök "One Tonne Life"-huset redan idag. Klicka här.

Läs mer om "One Tonne Life" här.

• Växthuseffekten

• solenergi
  • gert wingårdh
  • vattenfall
  • one tonne life
  • klimatsmart
  • volvo c30 drive electric
  • trähus
  • husproduktion

------------------------------------------------------------------------------------------------

OM A-HUS

Vägen till ett kärleksfullt hem går genom skogen.

A-hus är en av Sveriges äldsta hustillverkare och har byggt många hus sedan starten 1947. Alla hus byggs i trä som häm­tas från närliggande skogar. I takt med användningen av trä återplanterar vi 75 nya träd för varje A-hus som byggs. Långsiktig och omsorgsfull skogsvård är en del av verksamheten.

Bygger 400 hus om året

A-hus bygger alla hus inomhus i Anneberg strax utanför Kungsbacka. Där är det 20 grader varmt, torrt och vindstilla. Här ligger också ett av Deromegruppens egna såg­verk. I ena änden åker det in trädstockar och i andra änden kommer det ut färdiga A-hus. Företaget har med andra ord full kontroll över hela kedjan, från skog till färdigt hus. Varje år utvecklar, bygger och säljer A-hus ca 400 hus. På anläggningen i Anneberg arbetar ca 120 människor. Till detta kommer säljarkåren runt om i landet. Under namnet A-hus Professional sker objekt och export till Danmark, England, Holland, Belgien och Tyskland.

Kundanpassat och rätt kvalitet

Regelbundna kvalitetshöjande åtgärder är grunden i det kvalitetssystem som garanterar att A-hus kunder får rätt produkter i rätt tid, till rätt plats och med rätt kvalitet. Här ingår förståelse för kundernas behov och omedelbara åtgärder. Verksamheten är kvalitetscertifierad enligt ISO 9001.

Väljer trä för en hållbar miljö

A-hus arbetar med ett förnyelsebart byggmaterial. Trä är klimatneutralt och bidrar till en långsiktigt hållbar miljö, till skillnad från byggnation med andra byggmaterial. Det är t ex åtta gånger miljövänligare att bygga i trä jämfört med betong. Miljöarbetet genomgår en kontinuerlig utveckling med ständiga förbättringar. A-hus arbetar aktivt för att de produkter som tillverkas och säljs ska kunna återanvändas eller återvinnas med minsta möjliga resursanvändning. Under processen tillses också till att biprodukterna från verksamheten i möjligaste mån går att återföra till nya produkter eller ny energi.

Viktig kugge i Deromegruppen

A-hus ingår i Deromegruppen som oavbrutet arbetar med att påverka och bidra till en hållbar utveckling. Framförallt genom att tillverka hus i trä från egna och andra närliggande skogar och att återplantera ny skog. Arbetet med skogen sker om­sorgsfullt vad gäller röjning, gallring, avverkning och återplantering. Gran och fura förädlas i såg­verken. Deromegruppen bygger takstolar och prefabricerade bygg­komponenter, driver bygghandel, handlar med timmer och tillverkar pellets och andra former av biobränsle. Sedan många år byggs även hus och idag erbjuds bo­städer i alla former, allt från arkitektritade husmodeller till sjuvåningshus. Alltid byggda med trästomme.

Anor från 1947

Derome AB är ett företag med anor från 1947 då Karl Andersson startade verksamheten med en cirkelsågbänk i just Derome. Idag driver andra och tredje generationen Andersson Deromegruppen, som har utvecklats till att bli Sveriges största familjeägda träindustri.

Karin Hellzén

Presskontakt Pressansvarig PR & Kommunikation 0300-56 88 02