Pressmeddelande -

Pressinbjudan till invigning av unik klimatsmart villa i perfekt läge vid Svenska Mässan i Göteborg Välkommen in i framtidens livsstil!

På tisdag 15 mars öppnas dörren till framtidens hållbara boende.
Klockan 11.30 inviger kommunstyrelsens ordförande Anneli Hulthén den klimatneutrala enfamiljsvillan, som kan skapa mer energi än den förbrukar!

Trävillan, som står vid Svenska Mässans sydöstra hörn mittemot Liseberg, är en del i ”One Tonne Life”-projektet, ett branschöverskridande samarbete mellan A-hus, Vattenfall och Volvo Personvagnar med målsättningen att med nya produkter, tekniska lösningar och kunskap kunna minska utsläppet av koldioxid från ett vanligt svenskt hushåll. Visningshuset är ritat av Gert Wingårdh.

Tid: 15 mars kl 11.30
Plats: Visningsvillan direkt utanför Svenska Mässan, mitt emot Lisebergs huvudingång.

Program:
• Invigningsceremoni av kommunstyrelsens ordförande Anneli Hultén
• Svenska Mässans VD Carin Kindbom om samarbetet mellan projektet One Tonne Life och Svenska Mässan.
• Vattenfall, Volvo Personvagnar och A-hus om syfte, bakgrund och mål med projektet One Tonne Life
• Tid för enskilda intervjuer
• Rundvandring i huset med Gert Wingårdh och representanter från A-hus
• Lunch

Villan kommer under veckan att ha öppet för besökare på Energiutblick som pågår på Svenska Mässan för att lagom till helgen öppna dörren för allmänheten. T.o.m september månad kommer den nyfikne kunna besöka huset som är bemannat sju dagar i veckan.
För öppettider se www.a-hus.se

Mer information finns på: www.onetonnelife.se

• Växthuseffekten

• plusenergihus
  • derome
  • gert wingårdh
  • bright living
  • a-hus
  • one tonne life

------------------------------------------------------------------------------------------------

OM A-HUS

Vägen till ett kärleksfullt hem går genom skogen.

A-hus är en av Sveriges äldsta hustillverkare och har byggt många hus sedan starten 1947. Alla hus byggs i trä som häm­tas från närliggande skogar. I takt med användningen av trä återplanterar vi 75 nya träd för varje A-hus som byggs. Långsiktig och omsorgsfull skogsvård är en del av verksamheten.

Bygger 400 hus om året

A-hus bygger alla hus inomhus i Anneberg strax utanför Kungsbacka. Där är det 20 grader varmt, torrt och vindstilla. Här ligger också ett av Deromegruppens egna såg­verk. I ena änden åker det in trädstockar och i andra änden kommer det ut färdiga A-hus. Företaget har med andra ord full kontroll över hela kedjan, från skog till färdigt hus. Varje år utvecklar, bygger och säljer A-hus ca 400 hus. På anläggningen i Anneberg arbetar ca 120 människor. Till detta kommer säljarkåren runt om i landet. Under namnet A-hus Professional sker objekt och export till Danmark, England, Holland, Belgien och Tyskland.

Kundanpassat och rätt kvalitet

Regelbundna kvalitetshöjande åtgärder är grunden i det kvalitetssystem som garanterar att A-hus kunder får rätt produkter i rätt tid, till rätt plats och med rätt kvalitet. Här ingår förståelse för kundernas behov och omedelbara åtgärder. Verksamheten är kvalitetscertifierad enligt ISO 9001.

Väljer trä för en hållbar miljö

A-hus arbetar med ett förnyelsebart byggmaterial. Trä är klimatneutralt och bidrar till en långsiktigt hållbar miljö, till skillnad från byggnation med andra byggmaterial. Det är t ex åtta gånger miljövänligare att bygga i trä jämfört med betong. Miljöarbetet genomgår en kontinuerlig utveckling med ständiga förbättringar. A-hus arbetar aktivt för att de produkter som tillverkas och säljs ska kunna återanvändas eller återvinnas med minsta möjliga resursanvändning. Under processen tillses också till att biprodukterna från verksamheten i möjligaste mån går att återföra till nya produkter eller ny energi.

Viktig kugge i Deromegruppen

A-hus ingår i Deromegruppen som oavbrutet arbetar med att påverka och bidra till en hållbar utveckling. Framförallt genom att tillverka hus i trä från egna och andra närliggande skogar och att återplantera ny skog. Arbetet med skogen sker om­sorgsfullt vad gäller röjning, gallring, avverkning och återplantering. Gran och fura förädlas i såg­verken. Deromegruppen bygger takstolar och prefabricerade bygg­komponenter, driver bygghandel, handlar med timmer och tillverkar pellets och andra former av biobränsle. Sedan många år byggs även hus och idag erbjuds bo­städer i alla former, allt från arkitektritade husmodeller till sjuvåningshus. Alltid byggda med trästomme.

Anor från 1947

Derome AB är ett företag med anor från 1947 då Karl Andersson startade verksamheten med en cirkelsågbänk i just Derome. Idag driver andra och tredje generationen Andersson Deromegruppen, som har utvecklats till att bli Sveriges största familjeägda träindustri.

Karin Hellzén

Presskontakt Pressansvarig PR & Kommunikation 0300-56 88 02