Lastbilarna kör igenom en av våra automatiserade portar

Ny roll med fokus på lastbilschauffören

APM Terminals Gothenburg tar ytterligare ett steg för att öka kundens kundupplevelsen. Utöver en mängd olika förbättringsåtgärder, har vi nu introducerat en ny funktion, med uppdrag att ytterligare förbättra servicen till de lastbilschaufförer som besöker vår terminal.

Den nya rollenkallas Trucker Care Agent (TCA). TCA har som uppdrag att säkerställa att lastbilschauffören får en behaglig upplevelse inne på terminalen. Fokus kommer främst att ligga på de lastbilschaufförer som av olika anledningar har en hanteringstid som överstiger det normala. Målet är att vi snabbt ska kunna hjälpa dem på plats.

Det europeiska snittet för en lastbils roteringstid, truck turnaround time (TTT) ligger på 56 minuter. Vårt snitt ligger på 25 minuter. Trots det, så tror vi att vi att vi kan bli ännu bättre på att serva lastbilschauffören.

Det ska vara lätt att ta sig in och ut ur terminalen, helt i enlighet med The Gothenburg Gateway, där fokus ligger på effektivisering och flexibilitet. Vi ska inte bara vara bäst i Skandinavien, utan bäst i hela Europa på det här, säger Henrik Kristensen, VD.

Rollen som TCA kommer även att innebära att samla in och analysera data för att kunna ge bättre service i framtiden. Genom att analysera insamlad data, kan eventuella flaskhalsar eller utbildningsbehov upptäckas. Vi tror att detta proaktiva sätt att arbeta kommer att uppskattas av både lastbilschaufförer och åkerier. Den person som har axlat rollen, är Metta Uneman

Kundnöjdheten är vi alla delaktiga i och ansvariga för. Det viktiga i den nya rollen är att vi nu kan mäta vår servicenivå och följa upp med de kunder där vi behöver stötta extra, säger Metta.