Nu får företagen i Umeå en direktlänk till världsmarknaden via APM Terminals Gothenburg.

Ny tågpendel mellan APM Terminals Gothenburg och Umeå

Nu får den norrländska industrin ytterligare en hållbar direktlänk till världsmarknaden via det omfattande linjeutbudet hos APM Terminals i Göteborgs hamn. Den helt nya tågpendeln rullar från APM Terminals 27 maj, med slutdestination Umeå hamn.

För ett år sedan initierade First Row Shipping & Logistics AB, med Nikolas Rowland i spetsen, den banbrytande järnvägspendeln från Piteå till APM Terminals i Göteborg. Pendeln innebar nya möjligheter för de norrländska exportföretagen och blev snabbt en succé. På ett år växlade kapaciteten upp från en till tre avgångar i veckan och nu utökas erbjudandet med ytterligare en direktförbindelse, den här gången från Umeå hamn.

”Lokal industri i Umeåområdet har visat stort intresse för en lösning likt den vi har till Piteå. Umeå har idag ingen stabil lösning för containerfrakt, så vi fyller ett tomrum i marknaden med en produkt som dessutom är långt mer hållbar än de som finns att tillgå idag”, säger Nikolas Rowland, grundare och ägare av First Row Shipping & Logistics AB.

Sparar minst en veckas ledtid

Pendeln, med kapacitet på 68 TEU, motsvarande 34 lastbilar, kommer till en början att avgå veckovis från Umeå hamn. I Umeå lastas tåget med containeriserat exportgods, som tre dagar senare befinner sig på ett oceangående fartyg på väg till världsmarknaden.

”Jämfört med en kombinerad lösning av lastbil och feeder från östkusten, sparar det här upplägget en betydande mängd koldioxidutsläpp och minst en vecka i ledtid. Med tanke på hur industrin växer i norra Sverige, är det fantastiskt att kunna vara med och bidra till att erbjuda direktlänkar till både Asien och USA via APM Terminals i Göteborg”, säger Nikolas Rowland.

Offensiva planer på uppväxling

Enligt Nikolas Rowland, är pendeln bara början på ytterligare en succé.

”Vi har lämnat in ganska offensiva önskemål till Trafikverket inför 2023. Kundunderlaget finns definitivt, det gäller bara att få ihop pusslet med tidtabeller och tågoperatörer”, avslutar han.