MSC Mediterranean Shipping Company har idag en direktlinje via APM Terminals Gothenburg till Asien.

Ny direktlinje mellan APM Terminals Gothenburg och USA

Från och med 31 mars kommer MSC Mediterranean Shipping Company att anlöpa APM Terminals Gothenburg veckovis, för vidare färd mot USA.

Från APM Terminals i Göteborg, når MSC:s oceangående fartyg MSC Cornelia New York, Philadelphia och Norfolk på elva dagar, med endast ett stopp i Bremerhaven för på- och avlastning.

”Den nya direktförbindelsen mellan Östersjön och USA:s östkust har varit mycket efterfrågad och är idag den enda på marknaden. I och med den nya slingan stärker vi även vårt erbjudande via Göteborg, något som vi ser mycket positivt på”, säger Maria Sturgis, MD på MSC Sweden.

”Med ytterligare ett direktanlöp via Göteborg, ritas den svenska logistikkartan om. Vi är väldigt glada över att MSC har valt att satsa på APM Terminals i Göteborgs hamn, något som kommer att innebära nya möjligheter för våra kunder och för hela Sveriges handel med omvärlden”, säger Dennis Lenthe Olesen, MD på APM Terminals Nordic.

Rutten för den nya direktlinjen kommer att vara Klaipeda – Gdynia – Goteborg – Bremerhaven – New York – Philadelphia – Norfolk – Klaipeda.

APM Terminals Gothenburg är Skandinaviens största containerterminal mätt i godsvolym. Här skeppas närmare hälften av alla containrar till och från Sverige. APM Terminals, som varit verksam i Göteborg sedan 2012, tar emot både direktanlöp med oceangående fartyg och feederfartyg. På så sätt länkar vi samman Göteborg med andra hamnar i Norra Europa. APM Terminals Gothenburg är den enda terminalen i Sverige som har möjlighet att hantera de största containerfartygen upp till en kapacitet på 20 000 TEU. Omkring hälften av all containertrafik till och från hamnen sker med järnväg, vilket innebär stora miljövinster. APM Terminals, med huvudkontor i Haag, Nederländerna, har 22 000 medarbetare i 58 länder och omsätter 4,13 miljarder USD (2017).

Mikael Gutman

Managing Director Nordic (Göteborg, Aarhus, Kalundborg) +45 31192780