APM Terminals i Göteborg är Sveriges enda fullservicehamn, där smarta järnvägslösningar i kombination med feedertrafik och oceangående fartyg utgör en grundpelare för hela Sveriges handel.

Nya siffror visar: APM Terminals i Göteborg blir ännu viktigare för hela Sveriges handel

Sveriges godsflöde är under förändring. Färska siffror från branschorganisationen Sveriges Hamnar visar att Göteborg får en allt mer betydande roll som Sveriges handelsport till världsmarknaden.

- Coronapandemin har slagit hårt mot svensk sjöfart och rederierna har tvingats ställa in många anlöp till våra svenska hamnar. Att APM Terminals i Göteborg har kunnat hålla igång och stärka erbjudandet beror bland annat på vår höga kapacitet och våra stabila och pålitliga lösningar i kombination med det fina logistikläget, säger Magnus Lundberg, kommersiellt ansvarig på APM Terminals Gothenburg.

Att Sveriges godsflöden är under förändring, är något som är tydlig. Mindre svenska hamnar sållas bort från rederiernas fartygsslingor och gods flyttas i allt högre utsträckning från Sveriges östkust till västkusten. Färska siffror från branschorganisationen Sveriges Hamnar bekräftar trenden – APM Terminals i Göteborg fortsätter att växa på en sjunkande marknad.

- Under de senaste två åren har vi regelbundet sett att flöden styrs till Göteborg, Coronapandemin har påskyndat denna trend och ger oss samtidigt en unik möjlighet att utöka vår service, inte bara för direktsjöfart utan också feeder och short-sea, förklarar Magnus Lundberg.

APM Terminals i Göteborg är Sveriges största och enda fullservicehamn, där smarta järnvägslösningar i kombination med ett brett linjeutbud med både feedertrafik och oceangående fartyg till Asien utgör en grundpelare för Sveriges handel med omvärlden.

- Vi är glada över att kunna hjälpa de svenska företagen i tider då de behöver det som mest. Bland annat har vi haft närmare 30 extra feederanlöp och över 40 extrainsatta tåg för att möta det ökade behovet. Den veckovisa direkttrafiken till Asien har fortsatt utan avbrott under Coronapandemin, något som har skapat trygghet och konkurrenskraft för hela Sveriges industri, avslutar Magnus Lundberg.