"Inkludering, jämlikhet och trygghet i fokus" på arbetsplatsenifokus

"Inkludering, jämlikhet och trygghet i fokus" på arbetsplatsenifokus

"Inkludering, jämlikhet och trygghet i fokus"

3 viktiga faktorer för att lyckas skapa en välmående organisation!
Hur skapar vi utveckling och förnyelse för att främja inkludering? Hur genomförs en inkluderande global utrullning av mötesteknik? Vid anställning av AST, vad behöver du tänka på? Vad betyder feministisk arkitektur? Psykologisk trygghet, vad innebär det?

Ja, dessa svar och många fler hittar du i nedan kunskapsinlägg!

Trevlig läsning!

🔖 Inkluderingens kraft!

Viktiga faktorer som påverkar organisationers förmåga att vara innovativa är deras organisatoriska strukturer och förhållningssätt till innovation. En strategi för att skapa utveckling och förnyelse är att främja inkludering, och samskapande där man tar vara på den kollektiva intelligensen för att tänka i nya banor. Organisationer som strävar efter att bli ”tänkande organisationer” bör samtidigt arbeta för att skapa en kultur som främjar utforskande och inkludering.
Författare: Helena Jahncke- Vocean

🔖 Inkluderande global utrullning av mötesteknik

Tänk att du ansvarar för möten och mötesteknik i ett större företag och står inför en större global utrullning. Projektet sträcker sig över flera år, omfattar flera tusen mötesrum, i dussintals länder spridda över alla kontinenter. Rummen ska uppdateras med ny mötesteknik för digitala, fysiska och hybrida möten där kvalité, leveranstid och återrapportering kommer vara kritiska komponenter. Står du inför en sådan utmaning? Vill du skapa in inkluderande utrullning- läs här?
Författare: Johan Kinnerfors och John Wettersten - Informationsteknik

🔖 Psykologisk trygghet på alla nivåer

Psykologisk trygghet kan enkelt sätt förklaras som en miljö där man är tillåten att göra sin röst hörd genom att få bidra med idéer, ställa frågor och ifrågasätta. I en sådan miljö finns goda förutsättningar för lärande, växande och goda prestationer. Läs om de tre nivåerna av psykologisk trygghet. Här får du ta del av 6 kommunikationsförmågor som bygger psykologiska trygghet i ditt team
Författare: Åsa Lindell

🔖 Anställt någon med Aspergers syndrom/Autism/AST?

Härligt och då finns det fyra steg i processen som är extra viktiga. Inkludera rätt är oerhört viktigt. Det är det för alla men något som är extra viktigt vid denna diagnos är tydlighet. Läs kunskapsinlägget där du får några enkla råd. Du får också svaret på varför författaren skriver Aspergers syndrom/Autism när diagnosen heter AST sedan 2016.
Författare: Marianne Mårtensson- NÅL mot MÅL

🔖 5 tips för en jämlik hybrid arbetsplats

Det finns många utmaningarna med att skapa en inkluderande och jämlik arbetsplats med lika villkor i det hybrida arbetslivet. Oavsett om arbetet sker på kontoret eller på annan plats så ska alla behandlas lika. Risken är att det bildas A- och B-lag där klyftorna förstärks om ledning och chefer inte agerar. Här får du 5 tips till ledningsgrupper och chefer för att skapa en jämlik hybrid arbetsplats
Författare: Karin Ståhl GoToWork – Part of Drees & Sommer

🔖 Feministisk arkitektur- en inkluderande, tillgänglig och säker arbetsmiljö

Vad är feministisk arkitektur – finns den och hur ger den sig uttryck i planeringen för ett kontor? Vad innebär ett sådant perspektiv - det förenklade svaret är inkludering och saknar värderingar utifrån kön, roll och etnicitet. Vi behöver ha mångfald och social rättvisa i fokus.
Författare: Arkitekt- Catharina Witte

🔖 Är vi icke-inkluderande när vi jobbar hemma?

Det har inom många företag blivit en ny grundinställning att arbeta hemma. Regeln är att arbeta hemma och ett undantag att komma till arbetet. Vi är som isolerade öar med hög produktivitet i de individuella leveranserna, vad bra! Men organisationskulturen och konkurrenskraften mår bra av att vi är ihop också.
Författare: Gabriella Ringvall - &thebrain AB

🔖 NPF* i arbetslivet - kognitiv mångfald

Att ha mångfald i organisationer och därmed olika perspektiv gör företag mer lönsamma, kreativa, innovativa och mindre känsliga för osäkerhet på marknaden. Vi har därför goda anledningar till att skapa mer mångfald i företag - även inom andra sätt att fungera kognitivt än det som är normen. Hur kan vi anpassa för att personer med npf ska trivas och må bra?
Författare: Thorunn Widö- AmbiCare AB

🔖 ADHD på jobbet- kunskapen behöver öka

Idag vet vi att omkring 2 - 3 av 100 alla vuxna har stora svårigheter att reglera motivation, energi och aktivitetsnivå, impulser, fokus och uppmärksamhet, att de uppfyller kriterierna för ADHD. Och idag förstår vi bättre än någonsin tidigare vad som blir så svårt i vardagen för dem som har ADHD, och hur det kan se ut i praktiken. Samtidigt saknas det fortfarande mycket kunskap.
Författare: Martina Nelson och Lotta Borg Skoglund - SMART Psykiatri

🔖 Så gör du förändringen begriplig för medarbetarna & varför

”Varför” är en central fråga att besvara när en förändring ska ske. Och den behöver brytas ner och tolkas av både dig, och dina medarbetare och kollegor. Fastna inte i framtiden. Bryt ner budskapen i stället för att smattra ut dem. Här kan du läsa mer!
Författare: Maria Martinsson - Say and do

🔖 Webbinarium- Psykologisk trygghet

Skapa en trygg miljö där medarbetare vågar bidra med idéer, ställa frågor, erkänna misstag och ifrågasätta normen. Bygg en kultur med stort engagemang, inre motivation och hög grad av delaktighet. Här får du ett inspirerande och lärorikt möte med psykologen, handledaren och organisationspsykologen Agnes Mellstrand. Tillsammans med facilitatorn och ledarskapsutvecklaren Åsa Lindell kommer Agnes Mellstrand guida oss i psykologisk trygghet och vad vi som ledare och medarbetare kan göra för att främja den i våra organisationer – vilka beteenden som bidrar och vilka som hindrar.

Webbinariet ger utrymme att ställa frågor och till egen reflektion samt dialog med andra deltagare.

Webbinariet är kostnadsfritt.

Fortsatt fin sommar önskar vi på arbetsplatsenifokus.se!