"Psykisk hälsa på arbetsplatsen"

TEMA "Psykisk hälsa på arbetsplatsen" på arbetsplatsenifokus.se

"Psykisk hälsa på arbetsplatsen" på arbetsplatsenifokus.se

Varför behöver kunskapen om ADHD öka på arbetsplatsen?
Har ni inkluderat NPF i era strategier på arbetsplatsen?
Hur förebygger vi utmattningssyndrom? Är psykisk hälsa en ledningsfråga?
Vad säger forskningen? Vad säger svensk lagstiftning?
Hur kan vi ge förutsättningar till god psykisk hälsa?

🧩 Svaren på dessa frågor och mycket mer hittar du nedan?

Vill du ha TEMA-utskick skickat till dig? Skicka ett mail till Annicka DicksonHartman . Hon ser till att du får det.

Trevlig läsning!

🎗 ADHD på jobbet- kunskapen behöver öka

"Har du verkligen ADHD? DU som är så strukturerad och organiserad”? Det syns inte alltid utanpå. Kanske chefen är helt omedveten om hur hårt bara du kämpar eller hur mycket det krävs av dig för att kunna prestera och ta dig igenom en hel arbetsdag. Okunskap, stigma och fördomar sätter käppar i hjulet för många med NPF-diagnos i arbetslivet. Har alla med ADHD snarlika problemområden? Det saknas fortfarande mycket kunskap- öka din här!
Författare: Martina Nelson och Lotta Borg Skoglund, SMART Psykiatri

🎗 Vi behöver prata om NPF på arbetsplatsen!

Arbetar med HR-frågor? Är du chef eller arbetar med rekrytering? Kanske du arbetar med onboarding? Har du inkluderat NPF i dina tankar och strategier? Att följa lagen är viktigt och det utesluter inte ett bra bemötande . Anpassning är egentligen inte så svårt som det låter men likväl extremt viktigt. Ta del av tips på vägen om att inkludera NPF kunskap på er arbetsplats
Författare: Marianne Mårtensson - NÅL mot MÅL

🎗 I gränslandet mellan sjukdom och arbete

Hjärtat bultar, trycket i huvudet ökar och det är svårt att se klart. Allt upplevs rörigt. Andhämtningen ökar och det är svårt att särskilja vad man ska göra först! Mejlboxen svämmar över. När stressen har ökat så pass mycket och det till slut inte går att prioritera vad som ska göras först. Att finnas tillgänglig 24/7. Bara lite till.......! För en medarbetare som befinner sig i gränslandet att inte orka och måste göra, blir det svårt att sätta gränser både för sig själv och andra. Vad bör vi tänka på och vad säger svensk lagstiftning?
Författare: Milla Jonsson - Fack:app AB

🎗 Hur förebygga utmattningssyndrom bland medarbetare?

Jag var chockad men ändå inte. Plötsligt kunde jag inte göra välling till min son, jag hittade inte till min lägenhet och jag visste inte vilket håll jag skulle köra i rondellen. Dock fanns signaler där långt innan . Det är sällan en faktor som gör att det är mindre. Arbetet är ofta en av flera faktorer för utmattningssyndrom. Hur vet du som arbetsgivare om en medarbetare är nära en utmattning? I kunskapsinlägget finner du en del svar, spännande länkar samt nedladdningsbara listor för osynligt arbete.
Författare: Thorunn Widö - AmbiCare AB

🎗 Psykisk ohälsa- en ledningsfråga

Psykisk ohälsa i samhället och på våra arbetsplatser ökar oroväckande. Enligt Försäkringskassan är psykisk ohälsa den vanligaste sjukskrivningsorsaken i Sverige. WHO varnar för att psykisk ohälsa är det snabbast växande folkhälsohotet i världen. Hur bör landets arbetsplatser hantera frågan? Psykisk ohälsa är ett komplext begrepp med många ansikten och bakomliggande orsaker . Ta del av friskfaktorer, enligt forskning, som behöver vara på plats för en välmående organisation. Dessutom får du kloka tankar och tips.
Författare: Vibeke Stadling - GoToWork – En del av Drees & Sommer

🎗 Motivation - för ökad psykisk hälsa på arbetsplatsen

Människor som är motiverade klarar en högre belastning och mental press bättre än de omotiverade. Hur ökar vi som ledares motivation hos en individ? Som ledare kan du inte motivera dina medarbetare. Motivationen måste medarbetaren själv skapa. MEN du som ledare kan skapa förutsättningarna. Läs mer här om att skapa rätt förutsättningar för motivation.
Författare: Markus Sulkupuro - PQM Systems AB

🎗 Jag tar hjälp. Ensam är inte stark.

Via forskning vet vi att människor hanterar kriser olika, och krisstöd har numera en mer individuell inriktning. Vi vet också att vi människor är sociala varelser där socialt stöd är ett viktigt element, och något som ökar vår motståndskraft, när vi mår psykiskt dåligt. Vad kan då vara avgörande för läkning? Här får du dessutom tillgång till: "Psykologisk första hjälp"
Författare: Åsa Lindell

🎗 Naturligt bidrag för att främja psykisk hälsa på arbetsplatsen

I en värld där många av oss tillbringar större delen av vår tid på kontoret, är det viktigt att skapa en arbetsmiljö som främjar hälsa och välmående. Varför bör vi tillföra växter? Läs mer om det och ta del av 3 konkreta tips för att förbättra välmående på er arbetsplats. Vad säger studier kring grön miljö?
Författare: Sandra Nilsson - Terraplants AB

🎗 Ledarskap och psykisk hälsa i arbetslivet

Ta del av professor Stefan Tengblads reflektioner kring en populärvetenskaplig antologi kring psykisk ohälsa som släpptes 22 maj 2023 under redaktörskap av Åke Magnusson. Arbetsmiljöfrågorna och arbetsorganisationen ges för låg prioritet i många organisationer. Det finns många måldokument, men förutsättningarna saknas ofta för medarbetare att göra ett bra arbete och dokument bli kvar i skrivbordslådan. Ta del av reflektionerna här!
Författare: Professor - Stefan Tengblad

🎗 Bemötande i svåra situationer och kriser

Modern krisforskning visar att det sociala stödet tillsammans med självtillit är avgörande faktorer för att bygga motståndskraft i krisen. Därmed minska risken för att den ska leda till psykisk ohälsa . Men det är inte alltid lätt att veta hur man ska agera när någon i ens närhet mår psykiskt dåligt, och många är rädda att göra fel. Inte minst på arbetsplatsen. Människor hanterar kriser olika och lyhördhet behövs vid kris. Hur kan man stärka motståndskraften inifrån?
Författare: Åsa Lindell

🎗 Växter påverkar psykisk hälsa på arbetsplatsen!

Gröna växter på kontoret är mer än bara en dekorativ detalj. Ta del av kunskapsinlägget där vi tittar närmare på hur gröna växter kan påverka en psykisk hälsa positivt på kontor och varför du bör överväga att ta i naturen på jobbet. Läs mer här , varför du bör överväga att ta in naturen på jobbet.
Författare: Rasmus Sörensson - Nordic Green Design

🟢 📕 📗 📘 📙🗝🔑 🧭