Med hopp om en ljusare framtid – senaste nytt om Årets Kock 2020

Med hopp om en ljusare framtid – senaste nytt om Årets Kock 2020

Restauranger har alltid varit en plats för inspiration, möten och samtal mellan människor. Den extremt jobbiga tid vår bransch nu går igenom på grund av Covid19 är ofattbar och drabbar enormt många människor.

Vi väljer ändå att tro att det kommer en morgondag när våra restauranger och kockkollegor får tillbaka sina stamgäster, när uteserveringarna fylls av lyckliga människor och glädjen och passionen i att driva krog kommer tillbaka.

Vi har under de senaste dagarna fått många frågor om Årets Kock 2020 kommer att genomföras som planerat. Som läget är just nu håller vi fast vid vår presenterade tidsplan. Vi kommer dock givetvis att följa utvecklingen noga och myndigheternas riktlinjer. Något som kan tvinga oss att justera planen.

Vi vet att det finns många duktiga kockar runt om i Sverige som brinner för mathantverket och som utgör framtiden för vår bransch. Vi vill att de fortsättningsvis ska få chansen att visa upp sina kunskaper och ambitioner i årets tävling.

Samtidigt förstår vi att det för många just nu kan kännas ekonomiskt svårt att söka till Årets Kock eftersom det innebär merkostnader.

För att försöka underlätta för tävlande kockar har vi till årets tävling därför beslutat att samtliga tävlande som tar sig vidare till kvaltävlingen i juni ska få ett litet ekonomiskt bidrag för att täcka vissa kostnader för t.ex. resor och råvaror. Bidraget uppgår till 2 000 kronor för tävlande boende i Stockholms län. För tävlande boende utanför Stockholms län uppgår bidraget till 4 000 kronor.

Vår förhoppning är att detta initiativ kan vara en liten hjälp på vägen och att du som professionellt verksam kock söker till Årets Kock 2020.

Med hopp om ljusare framtid för vår bransch.

Vänliga hälsningar,

Andreas Stenberg