De går vidare till kvaltävlingen i Årets Kock 2023 - första uttagningen klar

De går vidare till kvaltävlingen i Årets Kock 2023 - första uttagningen klar

Med en dubblering av antalet kvinnliga ansökningar mot föregående år är nu första uttagningen klar för jubileumsåret i Årets Kock 2023 – SM i professionell matlagning. Idag presenterades de 18 kockar som går vidare till kvaltävlingen som äger rum den 13–14 juni i Stockholm. Bland de tävlande är flera etablerade namn, men det är också flera kockar som aldrig tidigare varit med och tävlat i Årets Kock.

Årets Kock är Sveriges mest prestigefyllda mattävling där de främsta kockarna gör upp om att bli regerande svensk mästare. Anmälningsperioden för att söka till Årets Kock ägde rum mellan 2 maj–15 maj 2023 och aldrig tidigare har det varit så många kvinnor representerade bland de som har sökt till Årets Kock. Jämfört med föregående år har antalet kvinnliga sökande dubblerats och även det totala antalet sökande har ökat med nästan 20 procent jämfört med föregående år. Juryn har gått igenom samtliga tävlingsbidrag och gjort den första uttagningen av de som går vidare till nästa steg i tävlingen.

– Att fler kvinnliga kockar sökt sig till Årets Kock i år är en viktig milstolpe och något vi är mycket glada och stolta över! Att få fler kvinnor att tävla är något vi arbetar kontinuerligt för. Det märks också att intresset för svensk gastronomi är starkt och det ska bli mycket spännande att få följa de allra bästa under hela tävlingen fram till den stora finalen i höst, säger Helene Kugelberg, VD Årets Kock.

Tävlingen Årets Kock – SM i professionell matlagning består av tre tävlingsfaser. Först ut är receptkvalet där juryn röstar anonymt på de anmälda tävlingsbidragen, följt av kvalificeringstävling och final under hösten. Nytt för i år är att 18 tävlande går vidare till kvaldagarna i juni, jämfört med 24 tävlande som det varit de senaste åren. Kvalificeringstävlingen sker under två dagar i juni där antal tävlande går från 18 till 12 efter dag ett och slutligen presenteras de 6 finalisterna som går vidare till finalen efter dag två.

Jurygruppen består av Sveriges främsta och mest etablerade kockar och personer med hög gastronomisk kompetens och erfarenhet, tillsammans kommer de att bedöma tävlingens olika delmoment. Utformningen av juryn varierar beroende på vilket eller vilka tävlingsmoment som ska bedömas. Juryordförande är Jonas Dahlbom och tävlingsledare för Årets Kock 2023 är Viktor Westerlind.

– Nu är tävlingen för Årets Kock 2023 i gång på riktigt vilket känns mycket spännande! Det har varit hög nivå på samtliga tävlingsbidrag i år och arbetet att ta fram de tävlande som går vidare till kvalfinalen har därför varit utmanande. Särskilt svårt har det varit när antal kockar som får möjlighet att gå vidare i tävlingen är färre än tidigare år, säger Jonas Dahlbom, juryordförande Årets Kock.

Bland kvalfinalisterna är flera etablerade namn, det är också flera kockar som aldrig tidigare varit med och tävlat i Årets Kock, totalt utgör dessa en tredjedel av de tävlande. Det är även stor geografisk spridning bland de tävlande med kockar från hela Sverige.

Följande kockar, utan inbördes ordning, går vidare till kvaltävlingen av Årets Kock 2023:
    Anton Kardell från Linköping, Restaurang Jord
    Christian Siberg från Stockholm, Limitless Food Creations AB/Swedish Taste
    Desirée Jaks från Stockholm, Spesso
    Henric Herbertsson från Göteborg, SK Mat & Människor
    Johannes Börjesson från Malmö, Karl-Mikael
    Liam Valentine från Göteborg, Hällsnäs Hotell & Restaurang
    Louise Johansson från Göteborg, Taste by Louise
    Ludvig Persson från Årsta, Animo,
    Luqaz Ottosson från Visby, Restaurang ROT
    Marcus Bremdal från Trångsund, Chefly
    Markus Pettersson från Västra Frölunda, Restaurang Signum
    Martin Anneflod från Träslövsläge, Spiseriet
    Martin Karlsson från Gränna, Grenna Hotell
    Magnus Åkerström från Haninge, Bibliothek
    Mikael Feuk från Flackarp, Gastro Gaspari
    Oskar Persson från Huddinge, OM gastronomi
    Pontus Wellén från Huddinge, Nordic Light Hotel
    William Brittsjö från Stockholm, Restaurang Freyja

Juryn för receptkvalet 2023:
    Albin Wessman, Adam & Albin
    Sofia B Olsson, Vrå
    Ulrika Brydling, tävlingsledare Årets Kockelev
    Viktor Westerlind, Operakällaren

I år är det jubileumsår för Årets Kock som firar 40 år. Finalen i Årets Kock 2023 går av stapeln den 19 oktober.

För mer information, vänligen kontakta:
    Hanna Aronsson, presskontakt Årets Kock:
    hanna@assefa.se