Tävlingsbidragen som gått vidare till kvaldag 2

Första kvaldagen i Årets Kock 2022 är avgjord – här är kockarna som går vidare till kvaldag 2

Idag har kvaldag 1 av 2 i Årets Kock 2022 genomförts på Stockholms Hotell- & Restaurangskola. De tävlande har nu för första gången fått laga upp och servera sitt tävlingsbidrag till juryn. Juryordförande Tommy Myllymäki har tillsammans med resterande jury utsett de 12 bidrag som går vidare till kvaldag 2.

Av de totalt 24 tävlande går följande 12 kockar (utan inbördes ordning) vidare till kvaldag 2.

• Anton Kardell
  • David Forsman Törnqvist
  • Jessie Sommarström
  • Liselott Karlsson
  • Magnus Åkerström
  • Martin Anneflod
  • Martin Karlsson
  • Ola Wallin
  • Oskar Persson
  • Pontus Lindgren
  • Tobias Lundgren
  • William Brittsjö

Kvaldag 2 hålls under morgondagen på Stockholms Hotell- & Restaurangskola där 12 tävlande ska bli 8 finalister. Finalisterna presenteras imorgon klockan 18.00 på Nationalmuseum i Stockholm. Presentationen går att följa på Årets Kocks Facebook och på Instagram.

I kvaltävlingens jury sitter några av Sveriges främsta kockar och andra gastronomiskt kunniga personer.

Årets Kock 2022 består av tre tävlingsfaser: receptkval, kvaltävling och finaltävling. Under tävlingens gång kommer juryn att bedöma tävlingens olika delmoment. Utformning av jury kommer att variera beroende på vilket eller vilka tävlingsmoment som ska bedömas. Juryordförande för Årets Kock 2022 är Tommy Myllymäki och tävlingsledare är Viktor Westerlind.

Finalen i Årets Kock sker den 15 september.

För mer information:
Andrea Carlsen, PR & press, andrea@assefa.se