Från Sverige i samarbete med Årets Kock

Från Sverige och Årets Kock i gott samarbete

Nu förlänger Svenskmärkning AB sitt samarbete med Årets Kock – SM i professionell matlagning. Genom att fortsätta lyfta svenska råvaror tillsammans med restaurangbranschen och den svenska kockeliten genom Årets Kock, når Från Sverige-märkningen den viktiga målgruppen krögare runt om i Sverige.

-Vi ser fram emot att fortsätta kommunicera svenska mervärden via Årets Kock, som driver svensk gastronomi framåt. Genom samarbetet uppmärksammar vi den fina trenden att våra kockar gärna jobbar med svenska råvaror och på så vis erbjuder svenskt på restaurang och i offentliga kök samtidigt som vi säkrar tillgången på svenskproducerad mat i framtiden, säger Ulrika Ekström, VD för Svenskmärkning AB.

Den frivilliga ursprungsmärkningen Från Sverige används på råvaror, livsmedel och växter som är odlade, födda och uppfödda, förädlade, förpackade och kontrollerade i Sverige. Idag är över 11.000 produkter från runt 210 företag godkända för Från Sverige-märkningen.

-Vi är väldigt glada för vårt samarbete med Från Sverige och vi har länge sett ett stort intresse för svenska råvaror som bara ökar i branschen. Kockar vill gärna arbeta med råvaror i säsong och som visar på vårt fantastiska utbud av råvaror som finns i Sverige, säger, Andreas Stenberg, VD för Årets Kock AB.

Om Årets Kock AB
Årets Kock AB:s uppdrag är att leda svensk gastronomi in i framtiden. Årets Kock är mer än bara en tävling. Årets Kock arbetar tillsammans med tidigare vinnare och branschen för att leda den svenska gastronomin in i framtiden och skapa utrymme och förutsättningar för de professionella kockarnas passion.

Om Svenskmärkning AB
Svenskmärkning AB, som står bakom den frivilliga ursprungsmärkning Från Sverige, ägs gemensamt av LRF, Livsmedelsföretagen och Svensk Dagligvaruhandel. Företag som vill märka sina produkter med Från Sverige ansöker om avtal hos Svenskmärkning AB. I märkningen ingår de förtydligande märkena Kött från Sverige för kött och charkuterier samt Mjölk från Sverige för ost och mejerivaror.

För mer information
Andreas Stenberg, VD Årets Kock AB, mobil 0709-242157, andreas.stenberg@aretskock.se
Ulrika Ekström, VD Svensk Märkning, mobil 0790-65 27 71, ulrika.ekstrom@svenskmarkning.se