Rättelse av tidigare kommunicerat antal finalister till Årets Kock 2023

Rättelse av tidigare kommunicerat antal finalister till Årets Kock 2023

Under onsdagen den 14 juni presenterade Årets Kock sex finalister till SM-finalen 2023. Efter det uppmärksammade Årets Kock att kommunikationen till de tävlande varit bristfällig kring vilken beräkningsmodell som tillämpades för metodmomenten under kvaltävlingen. Årets Kock har därför valt att inkludera de sex bästa poängen från såväl den tidigare kommunicerade beräkningsmodellen som den som sedan tillämpades under kvaltävlingen. Detta resulterar i att Årets Kock inkluderar ytterligare två tävlande till finalen i Årets Kock 2023.

Under kvaltävlingen av Årets Kock gjordes en regelförändring av poängsättningen, detta i strävan att hela tiden förbättra tävlingen och bedömningen. Informationen gällande den förändrade beräkningsmodellen har varit bristfällig gentemot de tävlande, därför väljer Årets Kock att tillämpa båda poängsystemen. Detta resulterar i att ytterligare två finalister inkluderas till finalen av Årets Kock. De åtta finalister som nu utgör startfältet den 19 oktober är de åtta finalister som gått vidare enligt båda beräkningsmodellerna, den som tidigare kommunicerats samt den som tillämpades under årets kvaltävling. Två placeringar påverkas av detta vilket innebär att Louise Johansson och Luqaz Ottosson välkomnas till finalen i Årets Kock 2023.

– Vi strävar alltid efter tydlighet och öppenhet och beklagar verkligen att den nya bedömningsmetoden inte var tydligt framställd från början för de tävlande i Årets Kock 2023. Vi tar fullt ansvar för detta och väljer därmed att inkludera båda beräkningsmodellerna. Vi välkomnar Louise och Luqaz till startfältet och ser fram emot en fantastisk final, säger Helene Kugelberg, VD Årets Kock.

På Årets Kock hemsida finns poängsammanställning för respektive beräkningsmodell att tillgå.

Följande åtta kockar, utan inbördes ordning, går vidare till finalen i Årets Kock 2023:
Christian Siberg från Stockholm, Limitless Food Creations AB/Swedish Taste
Desirée Jaks från Stockholm, Spesso.
Henric Herbertsson från Göteborg, SK Mat & Människor
Louise Johansson från Göteborg, Taste by Louise
Luqaz Ottosson från Visby, Restaurang ROT
Marcus Bremdal från Trångsund, Chefly
Markus Pettersson från Västra Frölunda, Restaurang Signum
Oskar Persson från Huddinge, OM gastronomi

Finalen i Årets Kock 2023 går av stapeln den 19 oktober i Stockholm.

För ytterligare information vänligen kontakta:
Hanna Aronsson, presskontakt Årets Kock
hanna@assefa.se