De gör upp om den prestigefyllda titeln ”Årets Lily Bollinger”

De gör upp om den prestigefyllda titeln ”Årets Lily Bollinger”

Nu är semifinalen av årets Lily Bollinger Award avgjord. De som går vidare till finalen den 11 september och har chansen att knipa titeln ”Årets Lily Bollinger” är Ida Kilåker och Lovisa Johansson från Lenoteket samt Malin Vallin från Hunger & Törst.

Sju kvinnliga sommelierer tävlade mot varandra under semifinalen av årets Lily Bollinger Award som bestod av tre delmoment: blindprovning, teori samt ett praktiskt moment. Tillsammans med övriga deltagare imponerade finalisterna stort under den spännande semifinalen och det står nu klart att Ida Kilåker, Lovisa Johansson samt Malin Vallin tar sig vidare till finalen.

– Vi är otroligt imponerade av årets deltagare som alla ska vara stolta över hur de hanterat de utmaningar som de ställts inför under tävlingen. Startfältet var starkt och det var en jämn och spännande final där våra tre finalister briljerade inom samtliga moment, säger Emma Ziemann, tävlingsledare för Lily Bollinger Award.

Lily Bollinger Award instiftades för 21 år sedan för att uppmuntra kvinnligt tävlingssommellerie. Namnet hedrar den legendariske champagneänkan Lily Bollinger som under många decennier inte bara var en lysande ambassadör för Bollinger utan även för hela distriktet. Tävlingen har en hög nationell status och den välrenommerade titeln ”Årets Lily Bollinger” har inneburit en skjuts i karriären för många svenska kvinnliga sommelierer.

Tävlingsmomenten
Deltagarna sattes direkt på prov under semifinalen med ett omfattande skriftligt blindprov av tre viner från Rioja. De skulle så ingående som möjligt beskriva vinernas utseende, doft och smak varpå de skulle dra slutsatser om vad som serverats i glasen. Därtill skulle de ge förslag på servering samt matrekommendationer. I den teoretiska delen fick tävlingsdeltagarna ett skriftligt prov som bland annat innefattade uppgiften att identifiera vindistrikt och tillverkningsprocesser samt att korrigera en omfattande vinlista full med fel. I tävlingens avslutande skede fick deltagarna genomföra ett klassiskt matsalsmoment i form av en dekantering av ett moget vin med fällning samt tillreda och servera en gin och tonic. Uppgiften handlade om att bemöta gästen och hantera flera uppgifter samtidigt för att simulera ett restaurangscenario under tidspress.

Finalisterna svarade på frågan: Hur känns det att stå i final?

Ida Kilåker från Lund
Nuvarande arbetsplats: Lenoteket, Lund

”Det känns helt otroligt, det väntade jag mig inte. Väldigt kul att det gick vägen!”

Lovisa Johansson, från Stockholm
Nuvarande arbetsplats: Lenoteket, Lund

”Det är helt overkligt! Jag gick in med inställningen att jag gör så gott jag kan och hade inga som helst förväntningar på att komma till final. Det känns svinkul!”

Malin Vallin, från Kramfors
Nuvarande arbetsplats: Hunger & Törst, Umeå

”Helt overkligt! Jag är jätteglad och chockad. Är så stolt över mig själv!”

Finalen avgörs i höst

Den 11 september går Lily Bollinger-finalen av stapeln på At Six i Stockholm. Förutom den ärorika titeln ”Årets Lily Bollinger” får vinnaren en utbildningsresa till det anrika champagnehuset Bollinger samt en Stålhästen-cykel som symboliserar hur Lily Bollinger ständigt bevakade vingården på två hjul.

För mer information om tävlingen, vänligen kontakta:
Emma Ziemann, Tävlingsledare Lily Bollinger Award, telefon: 070-782 35 46,
mail: emma.e.ziemann@gmail.com

Camilla Hammar, Projektledare för Lily Bollinger Award på Arvid Nordquist, telefon: 073-728 41 74,
mail: camilla.hammar@arvidnordquist.se

För bildmaterial, intervjumöjligheter eller andra pressrelaterade frågor, vänligen kontakta:
Annika Hammarwall, Prat PR, telefon: 070-422 97 50, mail: annika.hammarwall@prat.se

Arvid Nordquist HAB är ett svenskt familjeföretag som sedan starten 1884 fokuserat på stora smakupplevelser och kvalitetsprodukter. För oss handlar kvalitet inte enbart om att koncentrera sig på dagens önskemål och behov, vi vill också ta ansvar för morgondagens. Vi erbjuder ett stort sortiment av vin och öl där endast de drycker som uppfyller Arvid Nordquists sensoriska krav tas in i sortimentet. I Arvid Nordquists portfölj finns även vårt egenrostade kaffe, livsmedel och sedan 2016 även non food-produkter. Vi är idag ca 300 medarbetare i Norden som tillsammans arbetar för att kunna erbjuda de bästa smakupplevelserna och produkterna - samtidigt som vi gör vårt yttersta för att förbättra villkoren för människor och minimera miljö- och klimatpåverkan. Det är, enligt oss, riktig god kvalitet. Läs mer på www.arvidnordquist.se