Vinnaren av Lily Bollinger Award är utsedd – Sveriges bästa kvinnliga sommelier 2023 är Ida Kilåker

Den 11 september avgjordes den spännande finalen av den prestigefyllda tävlingen Lily Bollinger Award. De bästa kvinnliga sommeliertalangerna tävlade i olika praktiska och teoretiska moment och den som nu kan titulera sig Sveriges bästa kvinnliga sommelier är Ida Kilåker från Lenoteket i Lund.

Under en spännande och jämn final sattes årets finalister Ida Kilåker från Lenoteket, Lovisa Johansson från Lenoteque samt Malin Vallin från Hunger & Törst på prov. De tre finalisterna tävlade under två dagar, 10-11 september, i åtta olika teoretiska och praktiska delmoment. De har bland annat testats i skriftlig blindprovning, ett omfattande teoriprov samt ett muntligt moment där de skulle identifiera tre viner och koppla ihop dem med stenar från respektive vinregion.

– Startfältet var mycket starkt och det var fantastiskt att se hur samtliga finalister levererade på scen inför publik. Det var en väldigt jämn tävling och de ska alla vara mycket stolta över sin prestation. Jag är så glad över att Ida Kilåker nu kan titulera sig som Årets Lily Bollinger och ser fram emot att följa hennes utveckling, säger Emma Ziemann, tävlingsledare Lily Bollinger Award.

Utöver den ärorika titeln ”Årets Lily Bollinger”, får Ida Kilåker en utbildningsresa till det anrika champagnehuset Bollinger, en Temptech vinkyl samt en Stålhästen-cykel. Cykeln är symbolisk och hedrar Lily Bollinger som ständigt bevakade den imponerande vingården från två hjul.

– Det känns overkligt och helt magiskt! Det var en tuff konkurrens om titeln och jag känner mig stolt över både mig själv och mina medtävlande. Vinsten betyder otroligt mycket och kommer ge mig en rejäl skjuts i karriären, säger Ida Kilåker, Årets Lily Bollinger 2023.

Tävlingen avgjordes inför en stark och erfaren jury som bestod av: Tina Johansson, Mischa Billing och Andreas Grube.

För mer information om tävlingen, vänligen kontakta:
Emma Ziemann, Tävlingsledare Lily Bollinger Award, telefon: 070-782 35 46,
mail: emma.e.ziemann@gmail.com

Camilla Hammar, Projektledare för Lily Bollinger Award på Arvid Nordquist, telefon: 073-728 41 74,
mail: camilla.hammar@arvidnordquist.se

För bildmaterial, intervjumöjligheter eller andra pressrelaterade frågor, vänligen kontakta:
Annika Hammarwall, Prat PR, telefon: 070-422 97 50, mail: annika.hammarwall@prat.se

Arvid Nordquist HAB är ett svenskt familjeföretag som sedan starten 1884 fokuserat på stora smakupplevelser och kvalitetsprodukter. För oss handlar kvalitet inte enbart om att koncentrera sig på dagens önskemål och behov, vi vill också ta ansvar för morgondagens. Vi erbjuder ett stort sortiment av vin och öl där endast de drycker som uppfyller Arvid Nordquists sensoriska krav tas in i sortimentet. I Arvid Nordquists portfölj finns även vårt egenrostade kaffe, livsmedel och sedan 2016 även non food-produkter. Vi är idag ca 300 medarbetare i Norden som tillsammans arbetar för att kunna erbjuda de bästa smakupplevelserna och produkterna - samtidigt som vi gör vårt yttersta för att förbättra villkoren för människor och minimera miljö- och klimatpåverkan. Det är, enligt oss, riktig god kvalitet. Läs mer på www.arvidnordquist.se