Från vänster: Cathrine Almqvist från vinbaren Tocayo, Frida Winters från Skänken Vinbar/Kullabergs Vingård, Anette Andersson från Harlequin by Hunger och Törst

De gör upp om titeln ”Årets Lily Bollinger”

Nu är semifinalen av årets Lily Bollinger Award avgjord. De som går vidare till finalen den 20 september och har chansen att vinna den prestigefyllda titeln ”Årets Lily Bollinger” är Anette Andersson från Harlequin by Hunger och Törst, Frida Winters från Skänken Vinbar/Kullabergs Vingård och Cathrine Almqvist från vinbaren Tocayo.

Nio kvinnliga sommelierer tävlade mot varandra i semifinalen av årets Lily Bollinger Award, där tre olika delmoment genomfördes. Tävlingsmomenten bestod av en blindprovning, ett teoriavsnitt samt ett praktiskt moment. Efter en jämn och spännande semifinal, på At Six i Stockholm, stod det klart att Anette Andersson från Umeå, Frida Winters från Uppsala samt Cathrine Almqvist från Stockholm tagit sig vidare till finalen.

–Vi är mycket imponerade av årets duktiga tävlingsdeltagare som fick visa upp sina kunskaper både teoretiskt och praktiskt. Det blev en jämn och spännande semifinal med mycket nerver inblandade hos de här kunniga deltagarna. Våra tre finalister briljerade, inte minst i det praktiska momentet där de tog hand om gästerna på ett mycket professionellt och personligt sätt, säger Emma Ziemann, tävlings-ledare för Lily Bollinger Award.

Tävlingsmomenten

Deltagarna rivstartade dagen med en omfattande skriftlig blindprovning av tre olika roséviner. De skulle så ingående som möjligt beskriva vinernas utseende, doft och smak varpå de skulle dra slutsatser om vad som serverats i glasen. Därtill skulle de ge förslag på servering och mat-rekommendationer till. I den teoretiska delen fick tävlingsdeltagarna ett skriftligt prov som innefattade allt från vindistrikt till tillverkningsprocesser och att rätta en omfattande vinlista full med fel. I tävlingens avslutande moment fick deltagarna genomföra ett klassiskt matsalsmoment i form av en dekantering av ett rödvin med fällning och servera detta till juryn.

– Lily Bollinger Award är en yrkestävling där skickliga, kvinnliga sommelierer verkligen får visa prov på sitt sommelierhantverk. Att tävla bygger kunskap, erfarenhet och självförtroende hos deltagarna och ger en språngbräda till att tävla i andra sammanhang men även ger stora möjligheter karriärmässigt och ett stort nätverkande kolleger emellan, säger Emma Ziemann.

Finalen avgörs i höst

Den 20 september går Lily Bollinger-finalen av stapeln i Stockholm. Förutom den ärorika titeln ”Årets Lily Bollinger” får vinnaren en utbildningsresa till det anrika champagnehuset Bollinger samt en Stålhästen-cykel som symboliserar hur Lily Bollinger ständigt bevakade vingården på två hjul.

För pressbilder och intervjumöjligheter, vänligen kontakta:
Olivia Hiljegren
E-post: olivia.hiljegren@prat.se
Mobil: 0735-425211

För mer information eller övriga frågor om tävlingen, vänligen kontakta:
Emma Ziemann, Tävlingsledare Lily Bollinger Award
E-post: emma.e.ziemann@gmail.com

Evelina Walsö, Projektledare för Lily Bollinger Award på Arvid Nordquist
E-post: evelina.walso@arvidnordquist.se

Arvid Nordquist HAB är ett svenskt familjeföretag som sedan starten 1884 fokuserat på stora smakupplevelser och kvalitetsprodukter. För oss handlar kvalitet inte enbart om att koncentrera sig på dagens önskemål och behov, vi vill också ta ansvar för morgondagens. Vi erbjuder ett stort sortiment av vin och öl där endast de drycker som uppfyller Arvid Nordquists sensoriska krav tas in i sortimentet. I Arvid Nordquists portfölj finns även vårt egenrostade kaffe, livsmedel och sedan 2016 även non food-produkter. Vi är idag 286 medarbetare i Norden som tillsammans arbetar för att kunna erbjuda de bästa smakupplevelserna och produkterna - samtidigt som vi gör vårt yttersta för att förbättra villkoren för människor och minimera miljö- och klimatpåverkan. Det är, enligt oss, riktig god kvalitet. Läs mer på www.arvidnordquist.se