Bollinger R.D. 2002

Den sista degorgeringen av Bollinger R.D. 2002

Drygt två år efter att Bollinger R.D. 2002 lanserades i Sverige för första gången kommer nu den sista degorgeringen från samma årgång. Prestigechampagnen är i sann Bollingeranda fylld med mognad, kraft och toner av höstäpplen.

Den 19 augusti lanseras de allra sista flaskorna av Bollingers mytomspunna champagne R.D. 2002. Vid den första lanseringen hade vinet fått ligga 12 år på sin jäst men eftersom Bollinger degorgerar vinet löpande så kan det skilja några år mellan de första och sista flaskorna. När det gäller årgång 2002 har vinet fått ligga cirka två år längre till den sista lanseringen. Under augusti månad lanseras Bollinger R.D. 2002 på både standardbutelj och efter ett par dagar även på magnumbutelj, men med ett par dagars mellanrum.

Bollinger R.D. görs endast av de absolut bästa årgångarna och är ett resultat av Madame Bollingers vision om ett stort vin med exceptionellt lång lagringspotential. Bollinger R.D. 2002 har en doft av mogna röda höstäpplen, kvitten och diskret honungston som följs av aromer av rostade hasselnötter, choklad, stjärnanis och muskot. Det är en kraftfull, smakrik och fyllig champagne med mognad, mineralitet och en hög aptitretande syra som ger en exceptionell längd och elegans.

– Även om detta var ett välgjort vin redan vid första lanseringen så har det extra lagringen på jästen gett vinet ännu mer kraft och tydliga mognadstoner i sann Bollingerstil. Servera gärna champagnen i en bourgognekupa för att alla aromer ska komma till sin rätt, säger Beatrice Giese, produktchef på Arvid Nordquist.

Bollingers champagner är alltid lysande matviner och speciellt Bollinger R.D. som med sin mognad och kraft gärna möter rätter som man kanske inte normalt förknippar med champagne, som kalv, anka och viltfågel.

Bollinger R.D. 2002

Lansering: 19 augusti

Art.nr: 99309-01

Bollinger R.D. 2002 Magnum

Lansering: 25 augusti

Art.nr: 99309-06

Cecilia Wellenius, Marknadschef, Arvid Nordquist

Telefon: 070 – 976 19 18, cecilia.wellenius@arvidnordquist.se

Beatrice Giese, Produktchef, Arvid Nordquist

Telefon: 08-799 19 72, beatrice.giese@arvidnordquist.se

För bilder, vänligen kontakta

Evelina Andersson, Marknadskoordinator, Arvid Nordquist

evelina.andersson@arvidnordquist.se

Bollinger, grundat 1829, är ett legendariskt och anrikt champagnehus i elitklass. En egen magnifik stil med stor andel pinot noir, första jäsningen på gamla ekfat och ovanligt lång flasklagring – detta ger den klassiska bollingerkaraktären. Bollingers världsberömmelse beror mycket på Madame Lily Bollinger. Vid 42 års ålder ärvde hon ett av distriktets förnämsta champagnehus av sin make. Lily lade ner hela sitt hjärta på att förvalta makens arv och när hon lämnade över styret 1971 var Bollinger ett blomstrande företag. Tack vare hennes järnvilja och professionalism har företaget både utökat sin areal och sina marknadsandelar.