Den spanska vinnäringen ökar rekordartat - och till stor del växer man ekologiskt!

Spanien har länge varit det land i världen som haft störst areal planterad med vinrankor – men trots det ligger man bara på tredje plats volymmässigt, efter Italien och Frankrike. Men nu är Spanien snart ikapp ledarduon. Hur detta kan komma sig? Spanien är som bekant varmt och till stora delar också mycket torrt vilket gör att skördarna blir små.

Klimatet har dock en mycket tilltalande bieffekt, det är extremt väl anpassat till ekologisk odling! De allra största mängderna bekämpningsmedel som i konventionell odling används för att bekämpa olika mögelsvampsangrepp, dessa kräver en fuktig miljö för att utvecklas och förekomsten av dem är därför låg i Spaniens torra och varma inland. I den här miljön innebär ekologisk odling inte heller att volymen minskas ytterligare vilket är vanligt i områden med mindre extremt klimat, något som gör att ekologiskt vin faktiskt kan produceras till lågt pris, eko behöver alltså inte kosta extra här.

De största arealerna som idag ställts om ligger i Castilla – La Mancha omedelbart sydost om Madrid. Här råder just ett torrt och på somrarna mycket varmt klimat, betingelserna för ekologisk odling är i det närmaste idealiska. Tidigare var området förknippat med främst vitt vin av mycket enkel sort men under de senaste decennierna har man planterat om stora ytor med mera högkvalitativa druvsorter, inte minst med rödvinsdruvor. Idag hittar man både internationella giganter som Cabernet Sauvignon och Syrah här men också Spaniens egen stolthet Tempranillo. Stilen på vinerna är numera ofta modern och internationellt präglad med generös, mörk frukt och mjuka tanniner.

Ett exempel på ekologiskt vin till mycket rimligt pris är Candidato Tempranillo – det är faktiskt det billigaste ekologiska vinet i Sverige! Finns dessutom bara på de mest miljöanpassade förpackningarna, 75cl PET och 3-liters Bag-in-Box.

22335 Candidato Tempranillo 2013 75cl PET 51:- (plus pant!), 3-liters Bag-in-Box 159:-

Fotnot:

Vinproduktionen I världen uppgick 2013 till 281 miljoner hl vilket var den största skörden sedan 2006. Av denna volym stod topptrion Italien, Frankrike och Spanien för 46%, Spanien hade den kraftigaste tillväxten och börjar på allvar tävla om topplaceringen:

Italien  45Mhl  +2%

Frankrike  44Mhl  +7%

Spanien  40Mhl  +23%

Källa: OIV, procentsiffrorna avser ökning jämfört med 2012.

Jörn Ek, informationschef, jorn.ek@arvidnordquist.se, 0708-76 18 38

Arvid Nordquist HAB är ett svenskt familjeföretag som grundandes 1884. Idag har bolaget verksamhet i samtliga nordiska. Företaget erbjuder detaljhandeln, restauranger och grossister ett spännande kvalitetssortiment av livsmedel och drycker samt har ett eget kafferosteri som producerar Classic kaffe, ett känt och väl etablerat varumärke i Sverige. Antalet medarbetare är 160 st.