Ekologisk Reserva från Chile i ordinarie sortiment

Ekologisk Reserva från Chile i ordinarie sortiment

Koyle Reserva Syrah Grenache Mourvedre är en klassisk chilenare i stilen. I doften finns intensiva toner av mörka och röda bär, lakrits örter och choklad. Smaken är fruktig och nyanserad men toner av mörka bär, vildhallon och örter. Syran är tydlig tillsammans med balanserade tanniner och en lång eftersmak.

- Att få lansera ett nytt vin från Viña Koyle känns väldigt roligt. Inte minst för att Koyle, trots sina unga vinstockar, redan vunnit internationellt erkännande från bland annat Wine Spectator och Robert Parker, säger Kajsa Ekman, produktchef för Chile på Arvid Nordquist.

Viña Koyle är en premiumvingård som verkligen representerar det ”nya Chile”. Sedan starten har de dedikerat sin produktion åt att göra kraftfulla, eleganta viner med stark identitet och tydligt terroiruttryck. De har tillämpat helt biodynamisk odling ända sedan starten. För Koyle Reserva Syrah Grenache Mourvedre är druvorna även ekologiskt certifierade.

Kvalitet från druva till dryck

Kvalitetsarbetet för Viña Koyle börjar redan i vingården som ligger beläget i Alto Colchagua (en av Chiles bästa vinregioner) där det varma klimatet gjort att odlarna sökt sig högre upp på Anderna mot de svalare kullarna. Jorden är stenig (mestadels vulkanisk) och väldränerad, för att skapa djupa rötter och få ett tydligt terroiruttryck används minimal bevattning. Vid skörden, som sker för hand, är uttaget lågt och de skördar vid olika tillfällen helt beroende av varje paracells solexponering, lutning och altitud. För att få ut en stor smak- och aromintensitet kall-macereras musten under fem dagar innan jäsningen påbörjas. Lagring sker på 1-5 år gamla små franska ekfat på 225 liter under 14 månader, ingen filtering sker innan buteljering.

Producent: Viña Koyle

Druva: Grenache, Mourvèdre, Syrah

Land: Chile

Distrikt: Colchagua

Smaktyp: Fruktiga & smakrika

År: 2013

Alkoholhalt: 14 %

Volym: 750 ml

Sortiment: Ordinarie

Art.nr: 6215

Pris: 99 kr

Certifiering: Ekologisk certifierad

Passar till nöt- eller lammkött med smakrika tillbehör, gärna kryddat med rosmarin och vitlök.

För mer information, kontakta

Cecilia Wellenius, Marknadschef, cecilia.wellenius@arvidnordquist.se, 08-799 18 00

Kajsa Ekman, Produktchef Chile, kajsa.ekman@arvidnordquist.se, 08-799 18 00

Arvid Nordquist HAB är ett svenskt familjeföretag som sedan 1884 har tagit världens smaker till Sverige, genom starka internationella varumärken och sitt eget lokalrostade kaffe. Arvid Nordquist erbjuder kaffe, livsmedel, vin och öl till detaljhandeln, restauranger och grossister.

Arvid Nordqvist erbjuder ett stort kvalitetssortiment av vin och öl där endast de drycker som uppfyller företagets smakkrav tas in i sortimentet. Smakupplevelsen har alltid varit central för Arvid Nordquist, både smaken och eftersmaken. Omsorgsfullt producerad och levererad dryck smakar helt enkelt bättre. Därför är Arvid Nordquists ambition att alla drycker i sortimentet ska vara producerade med minsta klimatpåverkan, utan avkall på kvalitet. Företaget har 170 medarbetare i samtliga nordiska länder och försäljningen 2014 uppgick till 1 850 MSEK. Läs mer på www.arvidnordquist.se.