Hållbar nyhet i smidig förpackning – KWV Rosé 2022

Hållbar nyhet i smidig förpackning – KWV Rosé 2022

Den 1 mars lanserar KWV, en av Sydafrikas mest välrenommerade vinproducenter, äntligen en rosé på Systembolagets samtliga hyllor. Utöver sin krispiga och fruktiga smak är KWV Rosé 2022 Hållbart val-märkt och kommer i en smidig förpackning på 1,5 liter med lägre klimatavtryck.

KWV Rosé är ett ljust och fruktigt vin med toner av röda bär, granatäpple, apelsin och inslag av färska örter, en välbalanserad syra och ett långt mjukt avslut. Blenden domineras av Sydafrikas nationaldruva pinotage och grenache. KWV Rosé är ett utmärkt sällskapsvin men passar även bra till sommarens fräscha sallader eller fisk och kyckling från grillen.

Årgång 2022 erbjöd mer regn än åren innan vilket var väldigt bra för att fylla på vattenreservoarer och förbättra jordmånen efter flera år av torrare klimat. Något omväxlande varma och svala förhållanden med små regnmängder under hela skörden gjorde KWVs vitikulturist Marco Ventrellas jobb extra viktig och mycket tid och analys har lags på att skörda druvorna vid exakt rätt tidpunkt. Druvorna har skördats varsamt för hand och pressas med minsta möjliga skalkontakt för att få den ljusa fräscha stil vi eftersträvar. Efter pressning har varje druvkomponent fått jäsa separat i 13 grader och blendades sedan till detta friska och fruktdrivna rosévin.

Ett hållbart val - i smidig förpackning

I dag är KWV en av världens största vin- och spritproducenter och de satsar mer än någonsin på att värna om närmiljön genom att investera i olika sociala projekt. Att KWV Rosé uppfyller Systembolagets kriterier för att uppnå märkningen ”Hållbart val” är ett resultat av det arbetet.

Idag har KWV nio produkter i Systembolagets fasta sortiment och KWV Rosé är det första vinet som producenten lanserar i detta mindre boxformat. Att förpackningen har ett lägre klimatavtryck är ett av Systembolagets kriterier för att uppnå den gröna certifieringen och att formatet dessutom är mer smidigt och lätthanterligt än en traditionell box är bara ett extra plus menar Charlotte Oldne, produktchef för KWV på Arvid Nordquist Vin och ölhandel.

- Det känns superkul att få lansera ännu en produkt på Systembolaget med märkningen ”Hållbart val”. Att det dessutom är en torr frisk rosé i en mindre förpackning som vi länge längtat efter är såklart extra roligt. Det är ett väldigt smidigt format för konsumenten och jag hoppas att den blir uppskattad bland landets alla roséfantaster. Det är ett viktigt steg för både vårt och producentens hållbarhetsarbete men också ett format som jag tror att vi kommer se mer av i framtiden, säger Charlotte.

På förpackningen hittar vi också certifieringen WIETA som står för Wine and Agricultural Ethical Trade Association och syftar till att förbättra villkoren för människor och miljö. WIETA gör ett viktigt och betydande jobb för vinindustrin i Sydafrika, något som är en självklarhet för producenten i deras hållbarhetsarbete.

KWV Rosé lanseras den 1 mars klockan 10:00 i Systembolagets fasta sortiment med artikelnummer 2333 och kostar 159 kronor.

Arvid Nordquist HAB är ett svenskt familjeföretag som sedan starten 1884 fokuserat på stora smakupplevelser och kvalitetsprodukter. För oss handlar kvalitet inte enbart om att koncentrera sig på dagens önskemål och behov, vi vill också ta ansvar för morgondagens. Vi erbjuder ett stort sortiment av vin och öl där endast de drycker som uppfyller Arvid Nordquists sensoriska krav tas in i sortimentet. I Arvid Nordquists portfölj finns även vårt egenrostade kaffe, livsmedel och sedan 2016 även non food-produkter. Vi är idag ca 300 medarbetare i Norden som tillsammans arbetar för att kunna erbjuda de bästa smakupplevelserna och produkterna - samtidigt som vi gör vårt yttersta för att förbättra villkoren för människor och minimera miljö- och klimatpåverkan. Det är, enligt oss, riktig god kvalitet. Läs mer på www.arvidnordquist.se

Camilla Hammar

Projektledare design & kommunikation 0737-284174