La Côte aux Enfants Champagne 2012

Ny cuvée från Champagne Bollinger - La Côte aux Enfants Champagne

Den 8 december lanseras La Côte aux Enfants Champagne 2012 på Systembolaget. En unik årgångschampagne med historisk betydelse för Champagne Bollinger. Endast 30 flaskor släpps i det tillfälliga sortimentet.

I utkanten av Aÿ ligger den legendariska grand cru vingården La Côte aux Enfants. Mellan 1926 och 1934 köpte Jacques Bollinger upp all mark i La Côte aux Enfants från ett stort antal odlare i Aÿ och skapade en monopolvingård. Totalt är området endast 4 hektar med en soldränkt sida som är extremt väl lämpad för rödvinsproduktion, samt en mindre känd svalare baksida i nordväst. Vingården utmärker sig tydligt i det böljande vinlandskapet med sin distinkta kalkklippa. Likaväl som klippan skvallrar om jordmånen som stockarna växer på ger klippan även ett skyddat läge för druvorna. Det unika läget ger druvorna hög mognadsgrad och en kraft och fyllighet i vinet som är unik i distriktet.

Sedan 1934 har Bollinger gjort det mest eftertraktade rödvinet i hela regionen härifrån. År 2012 bestämde sig Bollinger att skapa en champagne från samma område och den annars gömda nordvästra sidan. La Côte aux Enfants Champagne är Bollingers första vin från endast en vingård och ansluter sig till husets pinot noir samling, tillsammans med PN och Vieilles Vignes Françaises.

La Côte aux Enfants Champagne är ett intensivt, mångfacetterat vin där en mängd olika aromer avslöjas gradvis i glaset. Vinets gyllene nyanser återspeglar dess mognad och Bollingers hantverksmässiga produktionsteknik. Doften är stor med tydliga influenser av rostade hasselnötter och fat. Smaken är mycket intensiv. Honung, torkad frukt och kanel ackompanjeras av en hög syra och härligt långt eftersmak. Ett komplext vin där lager på lager avslöjas ju längre tid det får i glaset. Vinet består av 100% Pinot Noir från Grand Cru läge och har legat på jästfällningen under naturkork dubbelt så lång tid som appellationen kräver. Dosagen ligger på 8 g per liter.

Champagne Bollinger eftersträvar att beskriva Champagnes unika terroir i sina viner och vingårdarnas unika identitet finns tydligt uttryckt i alla viner som produceras. För alla årgångar utförs riddling och degorgering helt för hand, en process som sker efter att vinet har lagrats länge på sin jästfällning, i flaskor förseglade med naturkork. Dessa ytterst noggranna, hantverksmässiga tekniker bidrar till att La Côte aux Enfants Champagne verkligen är ett vin och ett resultat av ett gediget hantverk.

La Côte aux Enfants Champagne 2012 lanseras 8 december på Systembolaget i en upplaga om 30 flaskor, nr 93007, 9 999 kr. Samma dag lanseras även Bollinger Vieilles Vignes Françaises 2013, i en upplaga om 90 flaskor, nr 92993, 11 999 kr.