Oddbird Low Intervention No 2

Världens första alkoholfria vin från Alsace

Den 1 mars lanserar det alkoholbefriade vinhuset Oddbird ett vitt vin i Systembolagets exklusiva sortiment. Oddbird blir därmed först i världen att lansera ett alkoholfritt vin från Alsace.

Oddbird Low Intervention No 2 kommer från hjärtat av Alsace, ett område känt för viner i världsklass och aromatiska druvsorter. Mineralrika jordar tillsammans med klimatet skapar unika förutsättningar för viner härifrån. Oddbird Low Intervention No 2 återspeglar områdets egenskaper, vilket resulterar i ett blommigt vin med mineralitet och frukt. Musten har fått spontanjäsa utan kemiska tillsatser och basvinet är tillverkat med så lite inverkan på vinet som möjligt på samma sätt som naturviner för att behålla så mycket av druvans ursprungliga arom och karaktär. Därefter har det varsamt avalkoholiserats.

Oddbird Low Intervention No 2 är ett vin av hög kvalitet från hjärtat av Alsace i Frankrike. Vingårdarna ligger i branta solexponerade sluttningar, vilket ger de allra bästa förutsättningarna för mognadsprocessen och ett vin med komplex smak och arom. Den unika blandningen är gjord av 40% riesling, 40% auxerrois och 20% pinot blanc. Druvorna odlas helt naturligt och handskördas med omsorg. Områdets unika terroir med mycket mineralitet och en helt naturlig vinframställningsprocess ger ett blommigt och fruktigt vin med en livlig komplexitet och ett långt avslut. Tack vare sin torra stil och läskande syra är detta ett utmärkt matvin.

Oddbird Low Intervention No 2, nr 1996, 129 kr

Om Oddbird
Oddbird grundades 2013 av Moa Gürbüzer, efter att hon arbetat i 20 år som socionom och familjeterapeut med fokus på alkoholrelaterade problem. Hennes vision var att förändra samhällets alkoholnormer och att frågan ”Vill du ha vinet med eller utan alkohol?” skulle bli lika vanlig som ”Vill du ha kaffet med eller utan mjölk?” Idag har Oddbird vuxit till Sveriges största producent av alkoholbefriade kvalitetsviner från de främsta vingårdarna i Frankrike och Italien. Vinerna är lagrade traditionsenligt i upp till 12 månader och sedan varsamt befriade från alkohol med en patenterad metod som bevarar vinets ursprungliga karaktär. Läs mer på www.oddbird.com

Arvid Nordquist HAB är ett svenskt familjeföretag som sedan starten 1884 fokuserat på stora smakupplevelser och kvalitetsprodukter. För oss handlar kvalitet inte enbart om att koncentrera sig på dagens önskemål och behov, vi vill också ta ansvar för morgondagens. Vi erbjuder ett stort sortiment av vin och öl där endast de drycker som uppfyller Arvid Nordquists sensoriska krav tas in i sortimentet. I Arvid Nordquists portfölj finns även vårt egenrostade kaffe, livsmedel och sedan 2016 även non food-produkter. Vi är idag ca 300 medarbetare i Norden som tillsammans arbetar för att kunna erbjuda de bästa smakupplevelserna och produkterna - samtidigt som vi gör vårt yttersta för att förbättra villkoren för människor och minimera miljö- och klimatpåverkan. Det är, enligt oss, riktig god kvalitet. Läs mer på www.arvidnordquist.se