Kraftfull lösning på Bubbeltrubbel

Det är inte bara James Bond som gillar Bollinger, även svenskarna har tagit champagnen till sitt hjärta och i Sverige dricker vi mest Bollinger per person i världen. En stor anledning till detta är Bollingers val att göra kraftfulla champagner som man gärna kan äta något till samt dess lagringsduglighet. Till kommande högtider rekommenderas det senaste tillskottet Bollinger rosé. En annorlunda roséchampagne med kraftfull smak som passar utmärkt till lagad mat, gärna fågel eller kalvrätter, men också till lagrad ost såsom Comté eller getost. Men det tar inte slut där, följande champagner från Bollinger skattas alltid högt, som Bollinger Special Cuvée, Bollinger La Grande Année 2002 och Bollinger Vieilles Vignes Françaises 2002.

Bollinger Rosé
– Hyllad Champagne nu i ordinarie sortiment
Vinet som blivit utsedd till bästa roséchampagne alla kategorier 2010 i Winordic Wine Challenge finns nu i ordinarie sortiment, dock utan garanterad butikstäckning. Om dessa rosa lyxbubblor inte finns i den lokala Systembolagsbutiken så tar de enkelt in den på några dagar. 2/3 av druvorna kommer från Bollingers egna vingårdar, vilket är en kvalitetsgaranti och 83 procent från Grand och Premier crus. Endast must från den första pressningen används. För att säkra kvalitet på husstilen så tillsätter Bollinger Reserveviner som lagrats på magnumbuteljer, cru för cru, årgång för årgång och druva för druva. Bollinger Rosé har en ljus laxrosa färg. Nyanserad doft med inslag av rostat bröd, röda äpplen, smultron och nougat. Smaken är torr, mycket frisk med blodapelsin och nougat.

Passar till mingel och aperitif, fisk och skaldjur, sparrisrisotto, rätter av ljust kött samt en bit getost.

Art.nr: 7755 | Pris: 75 cl: 499 kr

Bollinger Special Cuvée
– En ovanlig huschampagne i tre storlekar
För att säkra kvalitet och kontinuitet av husstilen tillsätts cirka 55 procent vin från tidigare skördeår, varav 10 procent av dessa så kallade “reserveviner” har lagrats på magnumbuteljer upp till 15 år. Detta är unikt för Bollinger. Konsten med kvalitetschampagne, handlar om blandningen av olika basviner. Den andra jäsningen sker på flaska och därefter lagras vinet på sin jästfällning under tre år, vilket är betydligt längre än minimikraven på 15 månader för en årgångslös champagne.

Bollinger Special Cuvée har en ljusgul färg med fyllig krämig mousse. Stor mogen doft med karaktär av bakat bröd, choklad och mogna höstäpplen. Torr och mycket smakrik med inslag av rostat bröd och lång fin eftersmak.

Den optimala aperitifen. Passar dessutom utmärkt till lagad mat, allt från skaldjur till fisk, fågel och charkuterier. Passar väldigt bra till ostar som Comté och Abondance.

Art.nr: 7418 | Pris: 75 cl: 389 kr, 150 cl: 799 kr, 37,5 cl: 209 kr

Bollinger La Grande Année 2002
– Ljuvlig årgång med stor lagringskapacitet
Till årets fester och middagar passar detta vin utmärkt som present och kommer från och med början av december att levereras med en exklusiv presentförpackning. Efter dégorgeringen som sker för hand tillsätts den mycket knappa dosagen (den vedertagna tillsatsen av socker) på 7-9 gram per liter, vilket kanske ger den torraste och kraftigaste Champagnen på marknaden. Vinet kan fortsätta att utvecklas i minst 15 år. Bollinger La Grande Année 2002 har en gyllengul färg. Stor, komplex doft av exotisk frukt och mogna röda höstäpplen, rostat bröd och hasselnötter. Kraftfull med fin koncentration
och toner av lime och äpplen samt en aptitretande krispig syra.

Passar till allt från havets läckerheter naturell till gåslever och halstrade pilgrimsmusslor med svamprisotto.

Art.nr: 7579 | Pris: 75 cl: 849 kr

Bollinger Vieilles Vignes Françaises 2002
– Systembolagets dyraste Champagne
Denna unika “Blanc de Noirs”, dvs 100 procent Pinot Noir, tillverkas av druvor från tre små vingårdar i Aÿ och Bouzy i Champagne. Dessa tre vingårdar har mirakulöst nog inte varit med om vinlusen och vinstockarna är därför oympade och odlas på traditionellt vis. Den andra jäsningen sker på flaska och därefter lagras vinet på sin jästfällning under minst fem år. Champagnen har en gyllenbrun färg. Stor komplex doft med mogna äpplen, rostat bröd och nötter. Smaken är koncentrerad med toner av lime och mogna röda äpplen.

Passar till smakrika rätter av skaldjur, fisk och fågel, gåslever och lagrade ostar.

Art.nr: 90241 | Pris: 75 cl: 4589 kr

Jörn Ek, Informationschef Arvid Nordquist HAB