TLV-beslut: VEOZA™ ingår i högkostnadsskyddet för patienter som inte kan behandlas med hormoner

Tandvårds- och läkemedelsförmånsverket (TLV) har beslutat att VEOZA (fezolinetant) ska ingå i högkostnadsskyddet där menopausal hormonbehandling är kontraindicerad eller där menopausal hormonbehandling avbrutits av mediciniska skäl.

Astellas meddelar att TLV den 16 maj beslutade att VEOZA (fezolinetant) ska ingå i högkostnadsskyddet där menopausal hormonbehandling är kontraindicerad eller där menopausal hormonbehandling avbrutits av mediciniska skäl. Beslutet gäller från den 17 maj 2024.1

VEOZA är det första godkända icke-hormonella behandlingsalternativet för måttliga till svåra vasomotoriska symtom (VMS) i samband med menopaus. VMS, som i dagligt språk benämns som värmevallningar eller nattsvettningar, är vanliga symtom vid klimakteriet.2,3 Innan klimakteriet debuterar, råder en balans mellan östrogen (hormoner som huvudsakligen produceras av kvinnans äggstockar) och neurokinin B (NKB). Denna balans reglerar den delen av hjärnan som kontrollerar kroppstemperaturen. När kroppen genomgår klimakteriet sänks östrogennivåerna och balansen rubbas, vilket kan leda till VMS.4

- Att TLV har beslutat att inkludera VEOZA i högkostnadsskyddet för patienter som inte kan behandlas med hormoner innebär att dessa kvinnor nu har tillgång till ett nytt subventionerat behandlingsalternativ, säger Camille Claudius, medicinsk direktör på Astellas i Norden.

Läs hela TLVs beslut här.

För mer information om fezolinetant, se FASS.

Om VEOZA (fezolinetant)

Fezolinetant är ett oralt, icke-hormonellt läkemedel för behandling av måttlig till svår VMS i samband med menopaus. I dagligt språk känns VMS igen som värmevallningar och nattsvettningar. Fezolinetant blockerar NKB-signaleringen och reglerar aktiviteten i den termoregulatoriska delen av hypotalamus för att minska antalet och intensiteten av värmevallningar eller nattliga svettningar.5,6

Om VMS i samband med menopaus

VMS, som karaktäriseras av värmekänsla eller värmevallningar och nattsvettningar, är vanliga symptom i samband med menopaus.2,3 Globalt sett upplever mer än hälften av kvinnor i åldrarna 40 till 64 år VMS, med ett intervall i Europa som sträcker sig från 56% till 97%.7 Prevalensen av måttlig till svår VMS hos postmenopausala kvinnor i Europa har rapporterats vara omkring 40%.8 VMS kan ha en störande inverkan på kvinnors vardag och övergripande livskvalitet.6

Astellas Pharma är ett företag som fokuserar på att förbättra människors hälsa runt om i världen genom att tillhandahålla innovativa och tillförlitliga läkemedel. Vi är främst verksamma inom sjukdomsområdena urologi, onkologi och kvinnohälsa. Astellas vision är att ligga i framkant av vårdutvecklingen och skapa värde för patienter genom innovativ forskning och vetenskap. Med det nordiska huvudkontoret i Köpenhamn finns Astellas representerat i hela Norden. För merinformation, besök vår hemsida www.astellas.se

Camille Claudius, medicinsk direktör, Astellas Pharma, camille.claudius@astellas.com, +45 4343 0355

1. TLV beslut

2. Utian WH. Psychosocial and socioeconomic burden of vasomotor symptoms in menopause: a comprehensive review. Health Qual Life Outcomes. 2005;3:47.

3. Jones RE, Lopez KH, eds. Human Reproductive Biology. 4th ed. Waltham, MA: Elsevier, 2014:120.

4. Modi, M., & Dhillo, W. S. Neurokinin 3 receptor antagonism: a novel treatment for menopausal hot flushes. Neuroendocrinology, 2019; 109: 242-248.

5. Depypere H, Timmerman D, Donders G, et al. Treatment of menopausal vasomotor symptoms with fezolinetant, a neurokinin 3 receptor antagonist: a phase 2a trial. J Clin Endocrinol Metab. 2019;104:5893-5905.

6. Fraser GL, Hoveyda HR, Clarke IJ, et al. The NK3 receptor antagonist ESN364 interrupts pulsatile LH secretion and moderate levels of ovarian hormones throughout the menstrual cycle. Endocrinology. 2015;156:4214-4225.

7. Makara-Studzinska MT, Krys-Noszczyk KM, Jakiel G. Epidemiology of the symptoms of menopause - an intercontinental review. Przegl Menopauzalny [Menopause Rev]. 2014;13:203-211.

8. Williams RE, Kalilani L, DiBenedetti DB, et al. Frequency and severity of vasomotor symptoms among peri- and postmenopausal women in the United States. Climacteric. 2008;11:32-43.

MAT-SE-VEO-2024-00033 05.2024

Astellas Pharma är ett företag som fokuserar på att förbättra människors hälsa runt om i världen genom att tillhandahålla innovativa och tillförlitliga läkemedel. Vi är främst verksamma inom sjukdomsområdena urologi, onkologi och kvinnohälsa. Astellas vision är att ligga i framkant av vårdutvecklingen och skapa värde för patienter genom innovativ forskning och vetenskap. Med det nordiska huvudkontoret i Köpenhamn finns Astellas representerat i hela Norden. För mer information, besök vår hemsida www.astellas.se