Rapporterade ransomware-attacker fördubblas när AI-taktik blir allt vanligare

Rapporterade ransomware-attacker fördubblas när AI-taktik blir allt vanligare

En årligen återkommande studie som analyserar rapporterade ransomware-attacker över hela världen visar att verksamheter inom kommuner, utbildning och sjukvård haft en fördubbling av antalet angrepp. Studien visar också att dessa sektorer sett ransomware-attackerna fyrfaldigas sedan 2021. Utvecklingen drivs på av AI-förbättrade angrepp och ökad automatisering för större räckvidd.

Den nya studien som genomförts av Barracuda Networks har analyserat 175 offentligt rapporterade ransomware-angrepp som inträffade mellan augusti 2022 och juli 2023. I studien framgår hur cyberkriminella allt oftare använder generativ AI för att slå till snabbare och med större precision.

– De senaste framstegen inom generativ AI kommer att hjälpa ransomware-gäng att öka attackhastigheten med effektivare cybervapen. Det är därför viktigt för organisationer att ha verktyg på plats för att upptäcka och förhindra attacker, men också att vara motståndskraftiga och beredda att återhämta sig från en attack, säger Fleming Shi, CTO på Barracuda.

Finanssektorn mot strömmen
Även om framgångsrika ransomware-attacker mot verksamheter inom infrastruktur är färre sett till volym (jämfört med kommuner, utbildning och sjukvård) har även den sektorn sett en fördubbling av antalet angrepp under det senaste året. Finansrelaterad verksamhet står ut på så vis att det är den sektor som sett en minskning av andelen rapporterade attacker.

– Kommuner och utbildningssektorn är tacksamma mål då de ofta har begränsade resurser att skydda sig. Samtidigt är framgångsrika angrepp mot sjukvård och infrastruktur särskilt allvarliga då de kan ha en snabb och potentiellt allvarlig inverkan på människors hälsa. Det försöker cyberkriminella utnyttja till sin fördel och för att öka sannolikheten att få betalt. Att antalet angrepp mot finanssektorn minskat är glädjande och kan bero på att de verksamheterna ofta har goda resurser och blivit bättre på att skydda sig, säger Peter Graymon, ansvarig för Barracuda Networks i Norden.

Läs mer om studien här»

Om du vill prata mer om IT-säkerhet, AI och ransomware-angrepp är du välkommen att kontakta Peter Graymon, Barracuda Networks, telefon: 0709-17 80 14, e-post: pgraymon@barracuda.com