Lärandets betydelse i kulturen för livsmedelssäkerhet

Utbildningar som relaterar till livsmedelssäkerhet får inte alltid den effekt som är att önska. I vissa fall kan utbildningarna snarare bidra till att cementera en bristande kultur för livsmedelssäkerhet. Hur kan vi skapa en kultur för livsmedelssäkerhet som inte bygger på ”Du måste!” utan istället kännetecknas av ”Jag vill!”? Den snabba teknikutvecklingen ger oss många nya och kostnadseffektiva möjligheter i säkringen av den kompetens och medvetenhet som skapar grunden för beteendet i organisationerna.

Det är inte lätt att exakt klargöra hur livsmedelsföretag bör bete sig i termer av lärande och utbildning för att bidra till en bättre kultur för livsmedelssäkerhet. Livsmedelsindustrin kämpar med en ökad konkurrens och sin attraktionskraft som arbetsgivare. Hur kan livsmedelsindustrin göra för att hänga med på lärandefronten för att rustas inför framtiden? Hur bör utbildningar genomföras så att de gynnar såväl företaget som individen på bästa sätt? Hur ser vi till att rätt personer utbildas i rätt saker?

Bland företag idag är det inte ovanligt att utbildningar får avsevärt mindre effekt än de syftar till. En stor anledning till detta är att tillvägagångssättet är likadant varje gång. Utbildningarna har samma innehåll och struktur, de görs under samma perioder och är lika långa. Det går med andra ord att hävda en slentrianmässighet i utbildningsmetoderna. Detta medför sannolikt att motivationen och förväntningarna bland utbildningsdeltagarna påverkas negativt. De går på utbildning för att de måste istället för att de faktiskt vill. Det är svårt att få anställda att förändra invanda beteenden med de gamla slentrianmässiga utbildningsmetoderna. Hur ska vi utbilda om vi vill att personalen varaktigt ska bete sig på ett, sett ur ett livsmedelssäkerhetsperspektiv, bättre sätt?

Vi behöver lägga mer tankeverksamhet, energi och kreativitet för att förbättra utbildningsinsatsernas effekt. För att bidra till att lösa problematiken kring utbildningar och lärande bland företag idag så vill vi på Bergström & Hellqvist AB lyfta fram några åtgärder som många företag skulle må bra av att vidta. Det krävs en noggrannare analys och kartläggning av företagets olika roller och vad varje enskild individ behöver kunna, förstå och göra. Med utgångspunkt i denna kravnivå bör man identifiera vilka målsättningar och behov som föreligger. Ett tydliggörande av detta underlättar för besluten om vad som ska utbildas i, för vem och vilka utbildningsmetoder som ger bäst effekt för olika roller och individer.

Människor är olika och lär sig olika bra med olika inlärningsmetoder. Om vi inte har kunskap om individens bästa inlärningssätt i olika situationer kommer vi inte att lyckas fullt ut. Utöver kunskap om individens bästa inlärningssätt lämpar sig även olika utbildningsformer generellt olika bra beroende på vad det är man ska lära sig. I vissa sammanhang fungerar t.ex. praktiska övningar i grupp bäst och i andra sammanhang fungerar individuella faktabaserade kunskapsprov bäst.

Det måste alltid finnas en vilja och en lust för att utbildningsinsatser ska störst genomslag. När varje enskild deltagare i en utbildning känner att den lär sig för sin egen skull ökar inlärningen. Det gäller alltså att på olika sätt inspirera och systematiskt matcha utbildningsinsatser och deltagare mot såväl företagets och individens behov och ambitioner. Att belöna inlärning kan i vissa lägen vara ett sätt att komma framåt.  Utbildningar som tenderar att ta fäste i minnet innehåller ofta moment där man: får uppleva saker tillsammans, har kul, får konstruktiv feedback, får lösa problem, får tänka själv men även reflektera i grupp.

Teknikutvecklingen som pågår idag utgör ett utmärkt komplement för att kunna få till stånd en utbildningsmix som är utformade på ett sätt som stimulerar lusten och ”Jag vill!”. Det gäller att genom ett systematiskt och långsiktigt arbete sträva efter att hitta rätt mix till de enskilda individerna i just ditt företag för att möta behoven. Det kommer att bidra till en bättre kultur för livsmedelssäkerhet och ökad konkurrenskraft.

Bergström & Hellqvist kompletterar ständigt sitt utbud av fysiska utbildningar inom livsmedelssäkerhet och standarder med onlineutbildningar. Både öppna och anpassade onlineutbildningar. Vi ser det som ett utmärkt komplement till de fysiska utbildningarna. När du vill och var du vill. I din egen takt, via läsplattan, mobilen eller datorn. De öppna onlineutbildningarna är i dagsläget Mikrobiologiska faror, Lär känna FSSC 22000, Livsmedelshygien i praktiken och Viktigt om livsmedelshygien! Under utveckling är utbildningarna Viktigt om matallergi! och Lär känna HACCP.