​Vägledningen till informationsförordningen är här!

​Vägledningen till informationsförordningen är här!

Den efterlängtade Vägledningen till Informationsförordningen fastställdes av Livsmedelsverket i början av mars. Slutversionen är till stora delar lik remissversionen. Vissa skillnader kan ändå vara värda att uppmärksamma, t.ex. kring distansförsäljning, färdigförpackade varor för direkt försäljning samt sista förbrukningsdag.

I avsnittet som rör distansförsäljning förtydligas vad som avses med begreppet ”när köpet kan anses avslutat”. Man ser köpet som avslutat när kunden ringt in sin telefonbeställning eller alternativt lagt en vara i sin virtuella varukorg i en webbutik. Vid distansförsäljning av livsmedel ska obligatorisk livsmedelsinformation kunna ges till kunden både innan köpet avslutas och i samband med leverans. Bäst före-datum behöver dock bara ges i samband med leverans.

Oförpackade livsmedel som kategoriseras som ”färdigförpackat för direkt försäljning” behöver inte vara förpackade samma dag eller på försäljningsstället. Det centrala är att konsumenten har direkt kontakt med personal som kan ge obligatorisk livsmedelsinformation. Personalen ska finnas placerad i anslutning till livsmedlet. För en stormarknad med manuell charkdisk skulle informationen om produkterna kunna lämnas t.ex. muntligt under de tider när charkdisken är öppen, medan produkterna skulle behöva ha fullständig märkning under de tider charkdisken är obemannad.

Användningen av ”sista förbrukningsdag” har förändrats mot tidigare praxis. Livsmedelsverket betonar här att denna märkning endast bör användas på livsmedel som kan utgöra en omedelbar fara för människors hälsa vid utgånget datum. Som exempel nämns att den patogena mikroorganismen Listeria monocytogenes skulle kunna motivera användning av sista förbrukningsdag på vissa typer ätfärdiga livsmedel med lång hållbarhetstid om man inte på andra sätt förhindrar att Listeria-bakterierna förekommer eller förökar sig. Köttfärs som hittills märkts med sista förbrukningsdag kanske inte nödvändigtvis överensstämmer med den definition som tagits fram för användning av denna märkning. Patogena mikroorganismer i köttfärs finns vanligtvis i produkten från början och skulle därmed kunna vara en fara även innan utgångsdatumet passerar. Vanligtvis värmebehandlas köttfärs tillräckligt för att döda de mikroorganismer vi förknippar med sjukdom. De mikroorganismer som förekommer i stor mängd efter utgånget datum är vanligtvis produktförstörare snarare än sjukdomsframkallande bakterier.

Ansvaret för vilken typ av datummärkning som ska användas ligger livsmedelsföretagaren. Livsmedelsföretagaren bör ha bäst kunskaper om sina livsmedel och hur de mikrobiologiskt förändras under förvaring. Denne bör även upplysa konsumenten hur produkten ska hanteras, t.ex. om livsmedlet ska värmebehandlas innan man äter det. Utifrån detta får man värdera om ett utgånget livsmedel kan utgöra en omedelbar fara för människors hälsa eller inte.