Tre finalister i Bocuse d'Or Sweden. Gustav Leonhardt, Martin Karlsson och Christian Siberg. Foto: Samuel Unéus

Nu ska Sveriges bästa och nästa kandidat utses

Den 2 maj ska Sveriges kandidat till världens mest prestigefyllda tävling för kockar utses. Den som kammar hem tävlingen, som avgörs på Münchenbryggeriet i Stockholm, blir därmed representant för Sverige i Bocuse d’Or Europe 2024 och i världsfinalen i Lyon 2025. De tre talangerna som ställs mot varandra är de välrenommerade kockarna Gustav Leonhardt, Christian Siberg och Martin Karlsson. Huvudansvarig för juryn och den svenska uttagningen är Tommy Myllymäki. Cirka klockan 18:00 den 2 maj vet vi vem vinnaren är.

Den svenska uttagningen till Bocuse d’Or arrangeras för första gången i ett större sammanhang där besökarna kan vara med och se processen i tävlingsköken, från start till mål. Och som i de stora internationella finalerna är det två olika rätter med bestämda huvudråvaror som gäller. Tillagningstiden för de båda presentationerna är fyra timmar och 40 minuter.

• Det här är precis som i världsfinalen i Lyon, allt är på tid och det är smak, teknik och organisation som är huvudkriterierna i bedömningen. I år har vi tre otroligt starka kandidater så det är omöjligt att i förväg kunna gissa sig till vem som till slut står högst upp på prispallen, säger Andreas Stenberg, ordförande för Bocuse d’Or Sweden.

För vinnaren väntar Bocuse d’Or Europe som den första stora tävlingen i uppdraget som Sveriges representant. Europafinalen avgörs i Trondheim våren 2024.

De tävlande kockarna:

Gustav Leonhardt, 26, som tidigare varit commis i Bocuse d’Or och vunnit Årets Kock, har Sebastian Gibrand med sig som sin coach. Sebastian har själv tävlat i Bocuse d’Or två gånger och tagit både silver i VM och brons i EM. Trots att Gustav är tävlingens yngsta kandidat har han den längsta meritlistan från just tävlingar, ända från gymnasie-SM, via juniorkocklandslaget till Årets Kock och idag med målbilden satt på den mest prestigefyllda av tävlingar, Bocuse d’Or. Commis i team Gustav Leonhardt är Noel Moglia.

Christian Siberg, 32, är även han en van tävlingsdeltagare, framför allt från Årets Kock där han deltagit tre år i rad och också kammat hem en bronsmedalj. Siktet på kockyrket och matlagning kom redan som 13-åring och idag driver han restaurang Skeppsbron 10 i Stockholm. Som coach in i köket har han med sig sin nära vän och branschkollega Thomas Sjögren, även han tävlingsvan med meriter som vinnare i Årets Kock och i Kockarnas Kamp. Commis i team Christian Siberg är Edvard Walldén.

Den tredje finalisten har en helt annan bakgrund. Martin Karlsson, 46, idag ansvarig för restaurangen på Grenna Hotell, lämnade en framstående karriär i musikbranschen för kockyrket för bara fem år sedan. Bara ett par år in i nya yrkeslivet stod han som finalist i Årets Kock. Från livet som trummis, där han delat scen med bland andra Bon Jovi och Sting, har han tagit med sig den ihärdiga träningen som krävs både för en musiker och en tävlingskock. Med sig in i tävlingen den 2 maj har han sin coach Alexander Sjögren, ytterligare en meriterad Bocuse D’Or-kock i årets svenska final. Commis i team Martin Karlsson är Simon Ahlström.

Tävlingsrätterna:

De tävlande ska på fyra timmar och 40 minuter tillaga två rätter till tio personer vardera. Den första rätten är fläsklägg som ska tillagas som hel pjäs där minst ett tillbehör med vit eller grön sparris ingår. Sparrisen måste serveras à part. Ytterligare antal tillbehör och såser är valfritt. Rätt nummer två är kolja som ska serveras på fat med minst tre garnityr och en sås. Ytterligare såser till rätten är tillåtet.

Vinnaren utses av en smakjury och en metodjury. Samtliga mycket namnkunniga i branschen och med stor erfarenhet av tävlingssammanhang:

Smakjury: Adam Dahlberg, Daniel Höglander, Florencia Abella, Ida Bauhn, Jessie Sommarström, Jonas Lagerström, Marie Skogström, Sayan Isaksson.

Metodjuryn består av Martin Brag och Peter Jelksäter.

Bocuse d’Or grundades 1987 av franska mästerkocken Paul Bocuse. Bakom den svenska satsningen i Bocuse d’Or står Bocuse d’Or Sweden som i sin tur ägs av Restaurangakademien AB.

Bocuse d'Or Sweden säkerställer att Sverige deltar i internationella tävlingar på ett konkurrens kraftigt sätt. Målet att föra ut svensk Gastronomi i världen så att världen kommer till Sverige. Visionen är att på bred front sprida kunskap om svensk gastronomi inom och utom Sverige.