Jimmi Eriksson ska tillaga världens godaste trerättersmeny med barn som målgrupp i världsfinalen för kockar. Foto: Viktor Fremling

Världens godaste mat - till barn

Bocuse d’Or i Lyon 22-23 januari 2023

Bocuse d’Or är världens mest prestigefyllda tävling för kockar, en tävling som bedömer den godaste maten på högsta möjliga nivå, inklusive kriterier som presentation, teknik och organisation. Nu står det klart att tallrikspresentationen för 2023 års världsfinal i Lyon ska tillagas för barn. Feed the kids är temat från Bocuse d’Or-organisationen i Frankrike, som därmed vill slå ett slag för hälsosam, smakrik och välbalanserad mat för de minsta.

Bocuse d’Or instiftades 1987 av den franske mästerkocken Paul Bocuse. Sedan dess har tävlingen korat mästare efter mästare vid den stora världsfinalen som arrangeras i Lyon vartannat år. För första gången någonsin ska nu en trerättersmeny skapas med barn som målgrupp. Temat är framtaget för att öka barn och ungas kunskap och kännedom om hälsosam kosthållning.

Utmaningen innebär att de tävlande kockarna behöver vara kreativa i flera led, både genom att skapa en hel meny, och för att överraska och övertyga den nytillkomna extrajuryn bestående av barn från olika delar av världen.

- En otroligt rolig och spännande utmaning. Något ingen av oss hade förväntat oss. Det här är också en viktig markör för hur vällagad, god, hållbar och näringsrik mat bör och kan tillagas för barn likväl som för vuxna. Jag ser mycket fram emot den kreativa processen och skapa goda, lekfulla rätter som både överraskar och förhöjer smakupplevelsen, säger Jimmi Eriksson som representerar Sverige i Bocuse d’Or.

Feed the kids – trerättersmeny baserad på pumpa

Presentationen från de 24 tävlande nationerna ska serveras som en vegetarisk trerättersmeny med pumpa som bas. Förrätten ska vara 100% plantbaserad och serveras kall, varmrätten ska innehålla ett ägg och efterrätten är fri för tolkning med en uppmaning att tänka restaurangdessert. Pumpan som ska användas kallas även för squash och liknar zucchini i färg och form.

Marulk, pilgrimsmussla och blåmusslor

Tidigare i år presenterades fatpresentationen inför tävlingen med marulk, pilgrimsmussla och blåmusslor som huvudråvaror. Tävlingsteamen tilldelas två marulkar som ska tillagas hela. Till det får teamen tillgång till fem pilgrimsmusslor. Vid sidan av marulken ska en gryta på blåmusslor och grönsaker presenteras samt två valfria vegetariska tillbehör.

Tid och jury

Den totala tävlingstiden är fem timmar och 30 minuter. Både fatpresentationen och trerättersmenyn för barn ska tillagas för 15 personer vardera och serveras till juryn. Sveriges juryrepresentant är Tommy Myllymäki, tidigare kandidat och coach för Sverige och nu Team Sweden’s President.

Jimmi Eriksson är Sveriges kandidat i Bocuse d’Or och den som ska tillaga världens godaste mat. Till sin hjälp har han teamets president Tommy Myllymäki, coach Martin Brag samt commis/assistent i köket, Thilda Mårtensson. Teamet är sedan länge sammansvetsat genom kvalificeringen till världsfinalen i Lyon under europatävlingen tidigare i år. Totalt har 24 nationer kvalat in till Bocuse d’Or som avgörs i Lyon den 22-23 januari. Sverige tävlar i kök nummer elva den första tävlingsdagen, det vill säga den 22 januari.

Tillsammans med Restaurangakademien AB står Bocuse d'Or Sweden bakom den svenska satsningen i Bocuse d'Or, världens mest prestigefyllda tävling för kockar. Målet är att föra ut svensk Gastronomi i världen så att världen kommer till Sverige. Visionen är att på bred front sprida kunskap om svensk gastronomi både i Sverige och internationellt.