Ansökan för antidot mot Pradaxa prioriteras i USA

Ansökan för antidot mot Pradaxa prioriteras i USA

Patienter som behandlas med blodförtunnande läkemedel hamnar ibland i akuta situationer, som exempelvis en trafikolycka eller en skärskada då man snabbt behöver häva den blodförtunnande effekten. Antidoten idarucizumab anses så värdefull när det gäller att häva effekten av Pradaxa att frågan om godkännande ska behandlas med förtur av den amerikanska läkemedelsmyndigheten FDA.

Pradaxa (dabigatran) motverkar att blodet levrar sig och bildar proppar. Men det innebär samtidigt en ökad risk för blödning vid till exempel skada eller akut operation. Därför kan det finnas behov av ett motmedel (antidot) som snabbt kan upphäva den blodförtunnande effekten.

Pradaxa ser ut att bli det första i en generation av nya blodproppsförebyggande läkemedel för vilket en antidot snart kan komma att erbjudas. Ansökan om godkännande av idarucizumab bygger dels på en fas I-studie som visat på en omedelbar, total och ihållande effekt för att akut upphäva blodförtunningen av Pradaxa (1), samt på preliminära data från en pågående fas III-studie (2). I Europa behandlas ansökan om godkännande redan med förtur av läkemedelsmyndigheten EMA.

Pradaxa

Pradaxa (dabigatran) är godkänt för att förebygga stroke hos de flesta patienter som har förmaksflimmer, behandla och förebygga blodpropp vid djup ventrombos och lungemboli och för att motverka bildandet av blodpropp efter byte av höft- och knäleder hos vuxna. Läkemedlet verkar genom att blockera aktiviteten hos trombin som gör att blodet levrar sig med risk för blodpropp. Pradaxa tas som kapsel och har en förutsägbar effekt som inte påverkas av vad man äter, inte heller behövs regelbundna kontroller eller justering av dosen.

1. Glund S, Strangier J, Schmohl M et al. Meeting Abstract 17765: A Specific Antidote for Dabigatran: Immediate, Complete and Sustained Reversal of Dabigatran Induced Anticoagulation in Healthy Male Volunteers. Circulation 2013; 128(22):Supplement.
  2. RE-VERSE AD, Emergency reversal of the anticoagulant effects of dabigatran. Available at: http://clinicaltrials.gov/ct2/show/study/NCT02104947?show_locs=Y#locn. Last accessed: September 2014.

Telefon: 08-721 21 93, 070-858 21 15

Medicinska frågor