Strokeförebyggande behandling vid förmaksflimmer: Dabigatrans säkerhet och effektivitet bekräftas i stor registerstudie av FDA

Stockholm, 6 november 2014 – Amerikanska forskare har i en storskalig registerstudie jämfört de blodförtunnande läkemedlen dabigatran och warfarin. Resultaten publicerades i den vetenskapliga tidskriften Circulation den 30 oktober i år.

Studien, som utfördes av forskare anslutna till den amerikanska läkemedelsmyndigheten FDA, omfattade 134 000 patienter över 65 år inom det amerikanska sjukförsäkringssystemet Medicare. Patienterna fick antingen warfarin eller dabigatran som strokeförebyggande behandling vid förmaksflimmer under åren 2010-2012.

Studieresultaten visar att patienter som behandlats med dabigatran löpte 66 procent lägre risk att drabbas av hjärnblödningar jämfört med patienter som behandlats med warfarin, samt att dabigatran gav ett bättre skydd mot ischemisk stroke (20 procent) och död (14 procent) jämfört med warfarin. Risken att drabbas av akut hjärtinfarkt och större blödningar var lika stor i båda patientgrupperna. Patienter som behandlats med dabigatran löpte större risk för att få gastrointestinala blödningar (28 procent) än de patienter som fått warfarin.

Dessa resultat stämmer väl överens med data från den tidigare genomförda RE-LY-studien, som också ligger till grund för den rådande risk-nytta-profilen för dabigatran.

– FDA-studiens resultat bekräftar att dabigatran är en effektiv och säker strokeförebyggande behandling vid förmaksflimmer, såsom vi redan sett i RE-LY-studien. Randomiserade studier som RE-LY är avgörande för att utvärdera effekt och säkerhet av nya läkemedel. Sådana studier sker i en selekterad grupp patienter och på utvalda sjukhus, säger Jonas Oldgren, styrgruppsmedlem i RE-LY-studien och docent i kardiologi, Uppsala Clinical Research Center, och fortsätter:

– Därför är det otroligt värdefullt att följa upp resultaten i klinisk praxis i vanlig sjukvård. Bra uppföljningsstudier bör innehålla data från mycket stora patientgrupper, Men även i dessa studier finns en del metodologiska svårigheter. Den studie som FDA nu genomfört är den överlägset största i sitt slag och forskarna har gjort en noggrann statistisk analys. Resultaten är därför övertygande.

Studien i sin helhet finns att läsa här:

Ulrika Edvinsson, pressansvarig, Boehringer Ingelheim
Tel: 08-721 21 93, 070-858 21 15

Om dabigatran
Dabigatran är ett peroralt antikoagulantium för förebyggande av venös tromboembolisk sjukdom hos patienter. Läkemedlet har följande indikationer:

• Profylax av venös tromboembolisk sjukdom hos patienter som genomgått elektiv total protesoperation i höft- eller knäled.
  • Prevention av stroke och systemisk embolism hos vuxna patienter med icke valvulärt förmaksflimmer, med en eller flera riskfaktorer, såsom tidigare stroke eller transitorisk ischemisk attack (TIA); ålder ≥75 år; hjärtsvikt, diabetes mellitus; hypertension.
  • Behandling av djup ventrombos (DVT) och lungemboli (LE), och förebyggande av återkommande DVT och LE hos vuxna.

För mer information om biverkningar med mera, se http://www.fass.se/LIF/product?userType=2&nplId=20070309000104

Boehringer Ingelheim är ett av världens 20 ledande läkemedelsföretag. Huvudkontoret finns i Ingelheim, Tyskland, och verksamheten bedrivs globalt med 142 dotterbolag och fler än 47 400 anställda. Sedan starten 1885 har det familjeägda företaget varit inriktat på att upptäcka, utveckla, tillverka och marknadsföra innovativa produkter av stort terapeutiskt värde inom human- och veterinärmedicin.

Under 2013 uppgick Boehringer Ingelheims nettoförsäljning till 14,1 miljarder Euro. 19.5% av omsättningen återinvesterades i forskning och utveckling.

Ytterligare information finns på hemsidan www.boehringer-ingelheim.se och www.boehringer-ingelheim.com. Twitter: www.twitter.com/Boehringer

Susanne E Andersson

Presskontakt Communications Manager 0708-582 110