Barnunderhållning – Sommartorsdagarna® 2019

Barnunderhållning – Sommartorsdagarna® 2019

För sjunde året i rad så bjuder AB Bostäder alla barn på gratis barnunderhållning och aktiviteter under Sommartorsdagarna. En härlig blandning på artister och aktiviteter!

Barnunderhållningen sker på Stora scen den första och sista sommartorsdagen medan det övriga torsdagar sker på Stora Torget (mellan torgbrunnen och rådhusterrassen). I år underhåller Arne Alligator samt Sean Banan ifrån Stora scenen, övriga torsdagar kan barnen ta del av allt från ponnyridning till att prova på sport och pyssla med pärlor.

- Med så många olika aktiviteter, hoppas vi kunna locka barn i olika åldrar, det ska finnas något för alla. Det känns väldigt roligt för oss att få göra något extra för alla barn i Borås säger Sophia Strandberg Jonsson, kommunikationsansvarig för AB Bostäder.

• 27-juni Arne Alligator (stora scen)
  • 4 juli Sports for you - prova på olika sporter
  • 11 juli Prova på friidrott
  • 18 juli Experimentera med Navet
  • 25 juli Ansiktsmålning och ponnyridning
  • 1 augusti Pyssla med Panduro
  • 8 augusti Sean Banan (stora scen)

Var: Stora scen samt mellan torgbrunnen och rådhusterassen, Stora Torget
Datum: 27 juni, 4 juli, 11 juli, 18 juli, 25 juli, 1 aug, 8 aug.
Tid: Stora scen: 18.00-18.30 (27 juni resp 8 aug), Stora Torget: 16.30-18.30 (övriga torsdagar)

Mer om barnunderhållningen - Sommartorsdagarna® 2019
27 juni Arne Alligator (Stora scen 18:00-18:30)
Arne Alligator & Djungeltrumman består av två safariklädda herrar och en alligator. Med 40 miljoner visningar på YouTube har Arne Alligator blivit känd i hela Norden. På scenen gör de en intensiv och humoristisk show där Tomas sjunger, Macke rockar på gitarren och Arne hittar på hyss och spelar på sina röda congas. Ibland spökar det på scenen. Ibland så ryker det ur skorsten så man måste ringa Torsten med Borsten. Ibland pratar de bara strunt. På konserterna får man alltid sjunga med, klappa och dansa. Efteråt får du ge Arne en kram och får en Arne Alligator-stämpel på handen.

Tiden för showen är kl 18:00-18:30 på stora scenen.

4 juli Sports for you - prova på olika sporter (16:30-18:30)
Sports for you finns på plats på Stora Torget där du kan testa på flera olika sporter.
Tiden för aktiviteten är kl 16:30-18:30.

11 juli Prova på friidrott (16:30-18:30)
En möjlighet att prova på friidrott tillsammans med IK Ymer inför U20 EM i friidrott som arrangeras i Borås 18-21 juli.
Tiden för aktiviteten är kl 16:30-18:30.

18 juli Experimentera med Navet (16:30-18:30)
Det lurade ögat!
Illusioner och synvillor gör att vi uppfattar detaljer i verkligheten på ett sätt som egentligen är omöjligt. I Navets aktiviteter experimenterar vi med dem, skapar kreativt och spelar hjärnan ett och annat spratt. Kanske är det just dina bilder och experiment som kan lura någon att se det som faktiskt inte finns! Tiden för aktiviteten är kl 16:30-18:30.

25 juli Ansiktsmålning och ponnyridning (16:30-18:30)
Kom till torget och få en ansiktsmålning eller prova på att rida på en av våra fina ponnys som finns på plats.
Tiden för aktiviteten är kl 16:30-18:30.

1 aug Pyssla med Panduro (16:30-18:30)
Sommaren är kanske inte bara studs och lek, ibland behövs en liten kreativ paus också. Hälsa på oss under lovet och gör din alldeles egna pixelbild. Slå dig ner, sen är det bara att pixla loss i vår pysselhörna!

Vad kan man göra av pärlor? Allt! Eller ja, väldigt mycket i alla fall. Du kan du pärla fram fina motiv och bokstäver med små pixelpärlor på en nyckelring. Eller skriva dina initialer, göra motiv eller bara mönster i olika färger. Blir det inte som du tänkt dig? Bra – då får du hitta på något nytt. Det finns inga rätt eller fel, lek dig fram och se vad det blir!

Tiden för aktiviteten är kl 16:30-18:30.

8 aug Sean Banan (Stora scen 18:00-18:30)
Sean Banan behöver knappast presenteras närmare för den stora allmänheten. Komikern, skådespelaren, sångaren och dansaren från Göteborg har dragit storpublik till alla familjeevenemang varje gång han åkt på turné. I sommar kommer han åka ut på vägarna med sin lekfulla scenshow och kommer återigen framföra alla sina hits ”Skakarumpa!” ”Copacabanana”, ”Sean den förstebanan” och ”Gamers”.

Tiden för showen är kl 18:00-18:30 på Stora scen.

Arrangör
Det är staden och näringslivet som gemensam bjuder på Sommartorsdagarna® i Borås. Sommartorsdagarna® startades 1989 och har sedan dess arrangerats av centrumbolaget Borås City. Sedan 2010 är det kommunala destinationsbolaget Borås TME medfinansiärer. Barnunderhållningen under Sommartorsdagarna® sponsras av AB Bostäder

Moa Lohne, Projektledare barnunderhållning, Borås City, 0723-26 66 15
Sophia Strandberg Jonsson, Kommunikationsansvarig, AB Bostäder, 033-44 20 21