Svenska företagen som levererar bäst kundservice

Svenska företagen som levererar bäst kundservice

Undersöknings- och actionplattformen Brilliant Future presenterar nu en lista över de företag som levererar bäst kundservice i sin bransch. Listan är baserad på data från 130 svenska organisationer och sammanlagt har tre miljoner kundundersökningar kartlagts. Bland de som toppar listan finns företag som till exempel IKEA, Swedbank, Clas Ohlson och Qliro.

Nu presenteras de företag i Sverige som levererar den mest engagerade kundservicen i sin bransch. Branscherna i fokus är bank, energi, finansiella tjänster, försäkring och handel. Vidare finns också de kommuner som under året har skapat medborgarservice i toppklass med på listan.

- Brilliant mäter och analyserar löpande medarbetar- och kundupplevelser. Vår data ger gång på gång insikter om att engagerade medarbetare skapar lojala kunder och påverkar resultatet på sista raden, säger Andreas Ferm, vd på Brilliant Future.

Insamlingen av data har pågått sedan januari 2019 och baseras på tre miljoner kundundersökningar som genomförts i Sverige. Brilliants data visar att de företag som levererar högt medarbetarengagemang i kundservicen har fler lojala kunder än de som inte gör det. Engagemang är vidare en faktor alla 130 bolag, oavsett bransch, affär eller ärende, har möjlighet att påverka kundupplevelsen genom.

- De branscher, verksamheter och dess olika avdelningar som deltagit i kartläggningen hanterar olika typer av tjänster, produkter och ärenden. Medarbetaren har alltid möjlighet att påverka kundupplevelsen med sitt engagemang – den faktorn ser vi på Brilliant även har direkt påverkan på kundlojaliteten, säger Andreas Ferm, vd på Brilliant Future.

Hela listan – svenska företagen som levererar bäst kundservice in sin bransch:

Bank

2. Norrtälje kommun
3. Varbergs kommun

Om listan:

• Listar de företag som har lyckats skapa exceptionella kundupplevelser.
  • Baserad på data från företagens kundundersökningar. Totalt ligger 130 företag och tre miljoner kundundersökningar, genomförda i Sverige, till grund för beslutsunderlaget.
  • Insamling av data har pågått sedan 1 januari 2019 och har samlats in under hela året. Alla kunder till Brilliant är per automatik med i urvalet.

Maja Adersten, presskontakt, Brilliant Future
maja@aderstennorlin.com