Gustav Hemming (C), skärgårdsregionråd och Michaela Haga (C), ordförande i Sjötrafikberedningen

Idag börjar SL-kortet gälla i Skärgårdstrafiken

Den 14 september börjar SL:s periodbiljetter återigen att gälla i Waxholmsbolagets trafik. Det innebär att du kan resa i hela skärgården på ditt SL-kort till och med den 29 april 2023.

Resandet påverkades mycket av pandemiåren men nu hoppas skärgårdsregionråd Gustav Hemming (C) på att fler ska resa ut i skärgården i höst.

- Detta är en stor möjlighet för våra invånare att få ett mervärde av sitt SL-kort och upptäcka hur vacker säkergården är under höst, vinter och vår samtidigt som vi har fartyg som går i vår trafik året om men där beläggningsgraden kan vara låg. Vi hoppas också att detta kan bidra till att förlänga säsongen för vår skärgårdsföretagare, säger Gustav Hemming.

I januari 2018 genomfördes ett försök med SL-kortet i skärgårdstrafiken under lågsäsong. Försöket permanentades år 2019.

- Pandemin drabbade trafiken hårt och vi välkomnar resenärerna tillbaka. Jag hoppas att många kommer att använda sig av möjligheten att resa med skärgårdstrafiken även under lågsäsong och att fler hjälper till att sprida ordet kring detta. För att kunna köra trafik behöver vi ha resenärer som åker med oss. Det här gör det enklare och billigare att arbetspendla och resa mer sömlöst med både SL:s och Waxholmsbolagets trafikutbud, säger Michaela Haga (C), ordförande i Sjötrafikberedningen.

Fakta:

Lågsäsongsperioden sträcker sig från 14 september till 29 april.

Biljetter som gäller i Waxholmsbolagets trafik under lågsäsong:

• 30-dagarsbiljett - Vuxen/Pensionär, student, ungdom (även Arlanda respektive UL/SL)

• 90-dagarsbiljett - Vuxen/Pensionär, student, ungdom

• Årsbiljett - Vuxen/Pensionär, student, ungdom

• Alla skolbiljetter och fritidsbiljetter (även UL/SL)

• Gruppbiljetter för skolungdom som gäller en hel termin

• Movingo-biljetter med SL-tillägg giltiga minst 30 dagar