Gustav Hemming (C), skärgårdsregionråd och Michaela Haga (C), ordförande i Sjötrafikberedningen.

Regionen släpper förslag för bättre kollektivtrafik till sjöss

Nu släpper Region Stockholm Sjötrafikutredningen som stakar ut den långsiktiga inriktningen för regionens sjötrafik. Förslaget är att tyngdpunkten ska ligga på fler och mindre snabbgående fartyg för att underlätta för de som bor och verkar i skärgården. Trafik från Strömkajen kommer finnas kvar men anpassas bättre efter säsong.

- En pålitlig sjötrafik är en förutsättning för en fungerande vardag i skärgården. Sjötrafikutredningen syftar till att både underlätta för skärgårdsbornas pendling under hela året och för att stärka besöksnäringen. De pendelbåtar som vi sjösatt under senare år uppskattas även av många arbetspendlare och det finns en potential att bygga ut pendelbåtstrafiken ännu mer, säger Michaela Haga (C), ordförande i Sjötrafikberedningen i Region Stockholm.

Bakgrunden är att stora delar av fartygsflottan behöver ersättas då många av fartygen närmar sig sin tekniska livslängd. För att besluta om vilken typ av fartyg som ska ersätta de äldre tar Regionen nu inriktningsbeslut för att skapa en så bra sjötrafik som möjligt. Sjötrafikutredningen omfattar såväl stadsnära pendelbåtstrafik som skärgårdstrafik, och tar hänsyn till behoven av koppling mellan olika kollektivtrafikslag.

- Nu ändrar vi fokus så att skärgårdsbornas intressen av en god året-runttrafik kommer i första rummet. Med fler turer och förutsägbara tidtabeller hoppas jag att fler ska vilja bosätta sig i skärgården året runt så att vi verkligen får en levande skärgård. Jag är också stolt över att vi nu tar ett stort steg mot en ny pendelbåtlinje mellan Norra Ulvsunda och Gamla stan. Att använda den nyaste tekniken för att erbjuda fler Stockholmare möjligheter att nyttja våra äldsta vägar, vattenvägarna, känns underbart, säger Gustav Hemming (C), skärgårdsregionråd.

- Den här utredningen har verkligen engagerat många. De remissvar som inkommit och de dialoger som förts har varit väldigt värdefulla under arbetets gång. Nästa steg är att ta fram förslag på fartyg som möter framtidens behov och miljökrav, och som samtidigt har den flexibilitet som krävs för att hantera stora säsongsvariationer, säger Michaela Haga.

Utredningen har varit på remiss vid två tillfällen, under 2020 och 2021. Vid andra tillfället kom 40 yttranden in från kommuner, myndigheter, intresseorganisationer och bryggföreningar, varav de flesta var positiva.

Den 15 mars fattar Trafiknämnden i Region Stockholm beslut om Sjötrafikutredningens förslag.

Fakta

• Regionfullmäktige beslutade i samband med budget 2019 att trafiknämnden under mandatperioden skulle påbörja arbete med att forma framtidens sjötrafik och lade uppdraget om Sjötrafikutredningen. Utredningen har varit på remiss två gånger (2020 och 2021) och har engagerat många kommuner, intresseföreningar och företag.
  • Bakgrunden är att många av fartygen behöver bytas ut (13 av Waxholmbolagets 25 fartyg) inom tio år.
  • Regionens kollektiva sjötrafik innefattar både SLs pendelbåtar och Waxholmsbolagets skärgårdsbåtar.
  • Sjötrafikutredningen tar sikte på sjötrafikens investeringsbehov mellan 2025-2035.

De stora förändringarna i korthet:

• Utredningen föreslår förändringar i fartygsflottan där antalet mindre snabbgående fartyg för färre passagerare ska öka samtidigt som antalet stora fartyg (för fler än 300 passagerare) ska minska. Upplägget ska testas i kommande tonnageutredning.
  • I flottan ska både godsuppdraget och isbrytande kapacitet kvarstå.
  • Fler turer och förutsägbara tidtabeller ska leda till att underlätta för de som bor och verkar i skärgården. Förhoppningen är också att fler ska vilja bosätta sig i skärgården året runt.
  • Trafiken från Strömkajen kommer finnas kvar men anpassas utifrån säsong. Fokus läggs på att utveckla och stärka ett flertal replipunkter, speciellt under lågsäsongen.
  • Under sommarhalvåret ändras sjötrafiken till att fler avgångar utgår från Stockholms centrala delar med Strömkajen som bas för resor mot skärgårdens mellersta och yttre delar genom direkttrafik.
  • Samtliga idag permanenta pendelbåtlinjer ska finnas kvar.
  • Pågående pendelbåtsförsöket till Vaxholm (Linje 83) och det kommande pendelbåtsförsöket till Strömkajen-Värmdö (Linje 84) ska utvärderas under respektive försöksperiod för att eventuellt permanentas.
  • Ett stort steg tas mot en ny pendelbåtlinje mellan Norra Ulvsunda och Gamla stan.
  • Nästa steg är att ta fram förslag på fartyg som möter framtidens behov och miljökrav.
  • Utredningen beslutas i Trafiknämnden på tisdag.