Socialutskottet informerades om Nordic MedTest

Vikten av samverkan för ökad patientsäkerhet. Det var budskapet när ledamöter och suppleanter i riksdagens socialutskott studiebesökt Compare Testlab för att få information om Nordic MedTest - ett projekt som drivs av Landstinget i Värmland i samverkan med Compare och Karlstads universitet i syfte att etablera ett nationellt testcenter för vård-IT.

Riksdagens socialutskott behandlar alla frågor om hälso- och sjukvård - från omsorg om barn, ungdomar, funktionshindrade, äldre och vård av sjuka; till frågor om patientsäkerhet, drogbekämpning och handel med läkemedel. I måndags och tisdags (21-22 januari) besökte socialutskottets ledamöter och suppleanter Karlstad för att få information om aktuella projekt och viktiga satsningsområden inom Landstinget i Värmland, Karlstads kommun och Karlstads universitet - däribland Nordic MedTest.

"Vi måste samverka för att klara en av hälso- och sjukvårdens största utmaningar för framtiden - att få mer och säkrare vård för skattepengarna", sade landstingsdirektör Hans Karlsson (Landstinget i Värmland) och betonade vikten av nationellt stöd och stimulans för samverkan mellan vårdgivare inom landsting och kommuner.

"Vi har inte råd med dåliga IT-system som äventyrar patientsäkerheten - därför har vi tagit detta initiativ i samverkan med Compare för att dra nytta av IT-företagens erfarenheter av test inom andra branscher", förklarade Göran Karlström - läkare vid Landstinget i Värmland och projektledare för Nordic MedTest.

Nordic MedTest - som startades i oktober 2012 - är ett treårigt projekt som syftar till att etablera en oberoende offentlig testmiljö där vårdgivare (landsting, kommuner och privata aktörer) och IT-leverantörer ska kunna få hjälp med att specificera, testa och kvalitetssäkra IT-system och IT-tjänster för vården.

Redan efter första kvartalet kan Nordic MedTest-projektet konstatera att intresset för och behovet av samverkan kring ett oberoende testcenter för vård-IT är stort - både regionalt och nationellt men också internationellt. "Vi är redan delaktiga i andra nordiska projekt som kan bidra till att stärka patientsäkerheten", sade Göran Karlström.

Flera IT-företag har också redan förklarat att de vill vara delaktiga i ett leverantörsoberoende testcenter – trots att det kan uppfattas som konkurrens. Landstinget i Värmland har idag omkring 400 IT-system i drift - från helt nya till tio år gamla. Varje system är testat av respektive leverantör men de är inte köpta och testade för att kunna fungera tillsammans. Därför behövs ett oberoende testcenter som kan utföra neutrala integrationstester. "Vi vill inte att leverantörerna ska skylla på varandra - vi vill att det ska fungera för patientssäkerhetens skull".

Samtidigt betonade Hans Karlsson vikten av test som nödvändigt redskap för nya innovativa, säkra och användbara vårdinformationssystem: "Svensk vård är inte tillräckligt bra på vårdstödjande IT. Detta vill vi bidra till att förbättra - men det förutsätter samverkan för att lyckas".

Göran Österman (verkställande tjänsteman), Ulf Lidberg (projektledare) och Torbjörn Wiger (Compare Testlab) deltog vid socialutskottets studiebesök för att presentera Compare och Compare Testlab.

Se fler bilder från studiebesöket på Facebook/NordicMedTest >>