Pressfoto: Continental Däck Sverige AB

Continental instiftar Däckcheck-dagen den 1 september - Vill öka medvetenheten om vikten av däcksäkerhet

Som fyra stycken vykort - så stor är bilens totala kontaktyta med vägen via däcken. En kontaktyta som kräver ett fullgott skick för att göra körningen ute på vägarna så säker som möjlig. Nu introducerar Continental en ny temadag, Däckcheck-dagen, för att få fler att kontrollera sina däck på regelbunden basis - och skapa en ökad säkerhet på våra vägar.

Göteborg den 19 augusti 2021. Det tar ungefär fem minuter att kontrollera fyra stycken däck - fem minuter som kan vara den stora skillnaden för en trafikolyckas utgång om olyckan skulle vara framme.

- Att däcken är bilens enda säkerhetsutrustning som faktiskt har kontakt med vägen är det många som kanske inte tänker på. På Continental arbetar vi dagligen med olika säkerhetsfrågor men det krävs också att man som förare tar hand om den säkerhetsutrustning som man har. Med Däckcheck-dagen vill vi lyfta betydelsen av att med jämna mellanrum kontrollera sina däck men också utbilda förare i hur man gör och vad man ska kolla på, säger Sara Paulin, Marknadschef Continental Sverige.

Continental firar i år 150 år och har i över ett sekel utvecklat mängder av lösningar som fört fordonsbranschen framåt. Från världens första bildäck med mönster till smarta däck för självkörande bilar. Säkerhetsaspekten har alltid varit i fokus och en framtid helt utan olyckor är något som Continental tror kan bli sanning i framtiden.

- Vi arbetar mot vad vi kallar Nollvisionen vilket innebär noll skador, noll dödsfall och noll olyckor i trafiken. I takt med en allt snabbare teknikutveckling som lägger grunden till säkerheten så ser vi en nollvision som fullt möjligt. Bilar blir alltmer intelligenta och kan i allt i högre grad kommunicera och reagera på händelser med hjälp av tex. smarta sensorer och kameror. Genom Däckcheck-dagen så hoppas vi komma ytterligare något steg närmare visionen genom att uppmärksamma fordonsägare på vad de själva kan göra när det kommer till däcksäkerhet. Vi välkomnar hela branschen att delta och belysa frågan. Vår målsättning är att sprida kunskap och lyfta betydelsen som fem minuters kontroll av sina däck faktiskt kan göra ute på vägarna. I slutändan så handlar det om att rädda liv, säger Sara Paulin, Marknadschef Continental Sverige.

Däckcheck-dagen äger rum den 1 september och kommer samma dag att introduceras i Norge. www.dackcheckdagen.se

Tre tips på hur man kontrollerar sina däck:

Kontrollera mönsterdjupet

Medan däcken är det som förbinder fordonet med vägen så är däckmönstret det som skapar grepp om vägen. I Sverige skall man enligt lag ha minst 3 mm i mönsterdjup på vinterdäck samt 1,6 mm på sommardäck. Med minskat mönsterdjup följer längre bromssträckor samt en markant större risk för vattenplaning, detta pga att däcken tappar sitt grepp om vägbanan och därmed blir svårare att styra.

Gör så här: Med hjälp av en mönsterdjupsmätare går det enkelt att mäta det exakta mönsterdjupet genom att sticka in mätaren i mönsterspåret och läsa av själva djupet, detta går lika bra att göra med en tunn linjal. Var noga med att kontrollera på flera olika ställen då däcket kan ha ett ojämnt slitage.

Kontrollera lufttrycket

Om man är osäker på vad däcktrycket ska vara så finns det information på både insidan av tanklocket, vid förarsidans dörröppning samt i bilens manual. Att bibehålla ett korrekt däcktryck optimerar både bränsleförbrukning samt greppet på alla typer av väglag. Använd en tillförlitlig tryckmätare som man antingen kan köpa hos en återförsäljare av biltillbehör eller låna på närmaste tankställe.

Gör så här: Ta bort locket från däckets luftventil och placera mätaren på ventilöppningen, tryck med kraft nedåt tills ett väsande ljud av läckande luft upphör. Beroende på fordonets rekommenderade tryck justeras trycket uppåt eller nedåt. Ett tips är att mäta trycket när däcken är kalla då detta ger ett mer exakt värde. Kontrollera trycket en gång i månaden och alltid innan en längre resa.

Kontrollera eventuella skador

Se över om det finns skador eller insjukna områden på däcken - vilka ofta ter sig som små hål eller gropar. Leta också efter utbuktningar på sidan av däcket - ett tecken på att däcken är dags att byta. Mer tips och information finner du här.