Pressfoto: Continental och VDL Bus & Coach testar prototypdäck för elbussar på Continentals egen testbana - Contidrom.

Nya prototypdäck till elbussar testas på Continentals testbana

• Continental och busstillverkaren VDL Bus & Coach utvecklar däck till elbussar
  • Prototypdäcken ger imponerande väghållning på våta vägar
  • Tekniskt komplexa avvägningar och nya utmaningar i utvecklingsarbetet

Göteborg den 10 december 2020. Liksom bil-, buss- och lastbilstillverkare så behöver även däcktillverkare ändra både processer och koncept som svar på den ökade andelen eldrivna fordon. Sett från ett tekniskt perspektiv så är däck till elbussar som trafikerar stadstrafik den största utmaningen. För att möta både utmaning och efterfrågan så har Continental och VDL Bus & Coach, ledande tillverkare av elektriska bussar, tillsammans kombinerat sina erfarenheter och nu gemensamt utvecklat nya prototypdäck. Däcken testas nu på Continentals testanläggning Contidrom.

VDL Bus & Coach lanserade sin första elektriska stadsbuss, Citea, 2013. Sedan dess har elektriska bussar från VDL rullat över 75 miljoner kilometer runtom Europa med 11 miljoner ton i minskade CO2-utsläpp som följd.

Videokälla:Intervju med Continentals däckutvecklingsingenjör Michael Koch.

Särskilda krav på däck för elbussar i stadstrafik

- Som med alla elfordon så utsätts bussdäck för högre vridmoment vid start och under acceleration förklarar Ben Hudson, fordonsingenjörer på Continental Truck Tires och fortsätter.

- Det finns andra viktiga avvägningar som måste göras för just däck till elektriska stadsbussar. I stadstrafik behöver däcken också rulla tyst för att höja komforten för passagerarna då elbussen i sig inte ger lika mycket buller som en buss med förbränningsmotor. Det är även viktigt att använda sig av den så kallade energiåtervinningen vid inbromsning. Elmotorn fungerar i detta avseende som en generator och genererar vid inbromsning energi för att ladda batteriet. Detta leder till en markant förbättring av fordonets räckvidd, men jämfört med vanliga bromssystem blir följden även en ökad påfrestning av drivaxeln.

Bildkälla: Ben Hudson och Michael Koch från utvecklingsavdelningen på Continental Truck Tires.

Tekniskt krävande avvägningar

Följaktligen - däck till elbussar innebär tuffare krav än motsvarande däck för bussar utrustade med förbränningsmotorer menar Ben Hudson.

- Detta samtidigt som däcken skall ge samma livslängd och uppfylla samma säkerhetsstandarder som bussdäck för konventionella motorer. Just avvägningen mellan däckens livslängd, bromssträcka och köregenskaper är tekniskt krävande. Vi står här inför helt nya utmaningar men vi skulle aldrig acceptera några kompromisser när det gäller vare sig robusthet eller bromsprestanda. Säkerheten har alltid högsta prioritet för oss.

Bildkälla:Continental och VDL Bus & Coach testar prototypdäck för elbussar på Continentals egen testbana - Contidrom.

Ett utvecklingsarbete mot bästa möjliga lösning

VDL-bussarna som nu testas på Contidrom är försedda med prototypdäck med handskurna mönster i slitbanan utvecklade av forskning- och utvecklingsavdelningen i Hanover-Stöcken. I regel tar det mellan tre till fem år från att det första prototypdäcket testas till att slutversionen av däcket börjar säljas på marknaden. Målet är nu att korta ned denna cykel.

- När vi utvecklar det här konceptdäcket begränsas vi inte av hur föregående däckgenerationer har sett ut. Detta ger oss friheten att prova hela nya koncept och idéer. Om de här prototypdäcken visar sig vara framgångsrika så kommer vi snabbt börja ta däcken i bruk och de kommer även finnas med i utvecklingen av nästkommande generationers däck. Genom att korta ned utvecklingscykler på detta sättet så kan också Continental reagera snabbare på nya krav från marknaden. I utvecklingsarbetet mot den bästa möjliga lösningen så är tiden en ständig nyckelfaktor. Givet den snabba utvecklingstakten i segmentet för elbussar så växer efterfrågan på rätt typ av däck snabbt, avslutar Ben Hudson.

Bildkälla:Däck till elbussar innebär tekniskt krävande avvägningar.