Våra vinterdäck finns bara i svart. Och som testvinnare. Foto: Continental Däck Sverige AB.

Två förstaplatser för Continental när årets vintertester summeras IceContact™ 3 och VikingContact™7 båda testvinnare för säsongen

Nu har däcktestarna sagt sitt. Nyligen presenterade Aftonbladet sitt stora vinterdäckstest och idag så även Vi Bilägare. Två tester och lika många testvinnare blev resultatet för Continentals räkning. I Vi Bilägare blir det dessutom tredje året i rad som det nordiska friktionsdäcket VikingContact™7 kammar hem förstaplatsen.

Göteborg den 2 oktober. Precis som klockan så växlar vi snart från sommar till vinter även när det gäller däcken. Enligt tradition så kommer vinterns däcktester precis lagom till säsongen och nyligen korade alltså Aftonbladet vad de anser vara vinterns bästa däck och idag likaså Vi Bilägare. Continental kan med stolthet titulera sig som testvinnare i både kategori dubbdäck samt friktionsdäck där IceContact™ 3 tog en delad förstaplats i Aftonbladets dubbdäcktest och VikingContact™7 drog det längsta strået i Vi Bilägares friktionsdäckstest.

- Vi är såklart otroligt stolta och glada över testvinsterna som visar på Continentals styrka och bredd i däckportföljen. Dubbdäcket IceContact™ 3 är utvecklat för att ge ett fantastiskt grepp på svenska vintervägar och Aftonbladets test intygar också detsamma. Att sedan VikingContact™7 för tredje året i rad tar hem vinsten i Vi Bilägares vintertest för friktionsdäck är verkligen i särklass. Så vare sig man går för dubbat eller friktion så är IceContact™ 3 och VikingContact™7 båda säkra val och däck att lita på, säger Per Linder, produktchef på Continental.

I årets nordiska friktionsdäcktest från Vi Bilägare(nr 13, 2020) ställdes VikingContact™ 7 inför hårdast möjliga motstånd då flera konkurrenter har nyheter inför den stundande vintersäsongen. Trots det lyckades VikingContact™ 7 knipa en tämligen överlägsen seger genom att visa upp väldigt goda egenskaper i samtliga testmoment. Vinsten grundlades framförallt under snö- och ismomenten där Vi Bilägare skriver: ”Det blir näst in till full pott i vintergrenarna. Både på is och snö kommunicerar det tydligt till föraren var greppgränsen går. Beteendet är logiskt och lättkört med en mild understyrd balans”. Dessutom levererade VikingContact™ 7 toppresultat på både torrt och vått underlag där Vi Bilägare hyllar däckets lätthanterliga egenskaper vid en simulerad krissituation, korta bromssträcka och den goda styrprecisionen. Tidningen berömmer även VikingContact™ 7 för att vara tystast i testet vilket de menar ”..cementerar en klar seger även i årets test”. Däckdimensionen som testades var 205/60 R16.

Aftonbladets(2020-09-26) dubbdäckstest inför den kommande vintern testade åtta däckmärken i dimensionen 205/55 R16. Continentals bidrag till testet, IceContact™ 3, hamnade på delad förstaplats tack vare goda resultat i alla testmoment. För ett dubbdäck är is-egenskaperna väldigt viktiga eftersom det är en de största anledningarna till att du väljer ett dubbdäck och där poängterar Aftonbladet att ”Continental bromsar och driver mycket bra på is”. De fortsätter även att berömma däckets exakta styrning och att det är lättkontrollerbart på snö. Eftersom det inte alltid är snö och is på vägarna under vintern är det extra kul att tidningen även upplever att IceContact™ 3 är stabilt på asfalt och med lätthet klarar av ett snabbt filbyte eller en undanmanöver.

Testfakta: VikingContact™7,205/60 R16. Vi Bilägare nr 13,2020

Testfakta: IceContact™ 3,205/55 R16.Aftonbladet, Hemsida 2020-09-26