Världens första specialvinterdäck för släp och trailer: Nya HTW 2 SCANDINAVIA ger extra hög säkerhet

Göteborg, augusti 2010: Det nya släpvagnsdäcket HTW2 SCANDINAVIA är särskilt anpassat för vinterbruk och gör Continental till den första däcktillverkaren att erbjuda den här typen av säkra däck för körningar på varierande vägunderlag. Ett släp med vinterdäck ger ett fordonsekipage med dubbelt så många verksamma däck och ökar därmed säkerheten ute på vägarna markant vintertid.

HTW 2 SCANDINAVIA – det första vinterdäcket som är specialanpassat för släpvagnar – är ett logiskt tillskott i Continentals nya SCANDINAVIA 2-generation av vinterdäck för lastbilar. Genom att utrusta sina lastbilsekipage med vinterdäck på samtliga hjul kan transportföretagen nu garantera full driftsäkerhet även i tuffa vinterförhållanden. Utan att gå miste om de ekonomiska fördelarna med modern däckkonstruktion.

De nya vinterdäcken för släpvagnar och trailers har i stort sett samma kvaliteter som övriga produkter i den nya SCANDINAVIA-serien: bästa möjliga grepp, optimal riktningskontroll på snö och is samt lång körsträcka och livslängd. Tack vare den nya ribbade slitbanan med breda, öppna skuldror och ett stort antal tvärgående sajpningar klarar HTW 2 SCANDINAVIA både våta och frusna vägbanor utan att behöva brottas med det ökade rullmotstånd som kännetecknar grova, blockformade slitbanemönster.

Resultatet blir en mycket bra, linjär körning och stabilitet i släpvagnen även vid extrema väderförhållanden. Det nya Continental-däckets optimerade greppegenskaper bidrar till att minimera släpets sidorörelser om lastbilen kör för fort i kurvor eller råkar ut för isfläckar på asfalten. Det tredimensionella, fyrsidiga mönstret i radialspåren förhindrar att stenar fastnar.

Dessutom är det inte bara på vintern som HTW 2 SCANDINAVIA imponerar. Den tvåfasiga slitbanan innebär att slitbanemönstret förändras under däckets livslängd. När den första mönsterfasen har slitits ned, stängs de sidoställda öppningarna igen så att rullmotståndet minskar och höga positiva proportioner upprätthålls. Det nya släpvagnsdäcket är under resten av sin livslängd ett lättrullande släpvagnsdäck.

Givetvis har nya HTW 2 SCANDINAVIA också alla kvaliteterna hos Continentals nyskapande serie 2-lastbilsdäck. Den nya stommen med ökad luftvolym ger utmärkta dämpningseffekter och stabil hjulinställning och utgör ett robust skydd mot överbelastning.

Den patenterade AirKeep®-tekniken förhindrar tryckförlust på grund av naturlig diffusion av luftmolekyler från däckets insida. Precis som Continentals samtliga premiumdäck går det nya släpvagnsdäcket att regummera.

På det hela taget är det nya släpvagnsdäcket HTW 2 SCANDINAVIA oerhört kostnadseffektivt. Det nya Continental-däcket är en kalkylerbar investering som kan bidra till att förbättra totalekonomin för dragbil och släpvagn.

HTW 2 SCANDINAVIA-släpvagnsdäck finns i dimensionerna 385/65 R 22.5 och

385/55 R 22.5.

Med en omsättning på cirka 20 miljarder euro år 2009 är Continental en av världens ledande leverantörer till fordonsindustrin. Continental levererar bromssystem, system och komponenter till drivlinor och chassier, instrumentering, infotainment-lösningar, fordonselektronik, däck och elaster, och man arbetar aktivt med att förbättra säkerheten för förarna och motverka global miljöpåverkan. Continental är också en skicklig aktör inom fordonskommunikation. Continental har för närvarande cirka 138 000 anställda i 46 länder.