En stor fördel med iBoxens lösning är att den är öppen för såväl transportörer som mottagare dygnet runt.

DB Schenker testar ny leveranslösning för paket

DB Schenker testar nu en helt ny leveranslösning för paket till privatpersoner.
– Vi erbjuder sedan länge hem- och ombudsleveranser. Nu testar vi ett helt nytt koncept tillsammans med företaget iBoxen som går ut på att vi levererar till boxar utomhus inom promenadavstånd för mottagaren. Vi kallar det bostadsnära leveranser, säger Viktor Strömblad, Head of Land på DB Schenker.

– De boxlösningar som finns idag är ofta placerade i butiker eller i andra inomhusmiljöer, vilket gör att lösningen kräver att butiken har öppet. Därför ser vi iBoxens koncept med bostadsnära boxar som ett bättre komplement till de ombuds- och hemleveranstjänster vi redan har i vår portfölj, säger Viktor Strömblad.

iBoxen har som mål att under de närmaste fem åren sätta ut en leverans­box per 90 hushåll över hela Sverige, något som kommer innebära att många inte får mer än ett par hundra meter till närmaste leveransbox. När paket levererats öppnar mottagaren enkelt via en app och sitt BankID rätt fack med hjälp av en låslösning via företaget Qlocx och kan hämta sina varor.

– Det känns både glädjande och viktigt att ännu en stor transportaktör slutit avtal med iBoxen. Genom att ansluta sig till vår infrastruktur kan transportbolagen minska sina kostnader, både ekonomiskt och miljömässigt, samtidigt som de kan erbjuda slutkunden en tjänst som är både smidig, hållbar och mer tillgänglig, säger Anders Holm, COO och medgrundare till iBoxen.

– Vi ser ingen anledning för oss att bygga egna leveranspunkter, vi tror istället på samarbetet med iBoxen som en neutral aktör där vi kan fokusera på själva transporten. Det ger möjlighet till en väl utbyggd infrastruktur där mottagare kan erbjudas leveranser nära sitt hem kombinerat med DB Schenkers marknadsledande kvalitet, säger Viktor Strömblad.

– Efter avslutat test tillsammans med utvalda kunder under hösten, är vår målsättning att börja bygga den en tjänst som kommer vara tillgänglig för samtliga kunder till DB Schenker.

DB Schenker ingår i Deutsche Bahn AG:s globala transport- och logistikdivision och är världens ledande logistikleverantör med cirka 74 200 anställda på 2 100 platser. Företaget erbjuder allt från landtransporter, internationella sjö- och flygfrakter och konsulttjänster till lager- och logistiklösningar. DB Schenker i Sverige har 4 000 medarbetare och finns representerade på ett 50-tal platser.

Schenker AB har som mål att minska utsläppen av växthusgaser från inrikes transporter med 70 procent per tonkilometer till 2030 och att nå Sveriges mål att bli klimatneutrala 2045.

För mer information gå in på dbschenker.se