Handelshögskolans läxläsning gav utmärkelsen Årets Studentprojekt 2008

Samarbetet mellan Handelshögskolans studentkår och Hässelbygårdsskolan har valts till Årets Studentprojekt. Projektet Pimp My Grades bygger på att erfarna studenter hjälper högstadieelever med läxläsning för att öka deras studiemotivation. Pimp My Grades startade under hösten 2007. En gång i veckan åker ett antal studenter från Handelshögskolan till eleverna i sjunde- och åttondeklass för att ge dem stöd och råd i läxläsningen. Målet är att hjälpa eleverna att hitta studiemotivation och nå de betyg som krävs för att fortsätta studera på gymnasiet. Projektet involverar totalt ett trettiotal studenter och sextiotal elever. Pimp My Grades valdes till årets studentprojekt inom Deloitte Student Excellence Award 2008. Priset delas ut av Deloitte i samarbete med Universum Communications med syftet att belöna och uppmuntra drivna studenter som genom teamarbete lyckats förverkliga en vision. - Vi är jätteglada och stolta över priset, som för oss blir en bekräftelse att vi gör något nyttigt för andra. Vi har lyckats att skapa en förändrad attityd till lärande hos eleverna, och även ett ökat samhällsengagemang hos många studenter, säger Estelle Joubert Westling, projektledare för Pimp My Grades tillsammans med Gustav Uddhammar. Generella krav på studentprojekten är att de har arrangerats under det gånga året, är ett samarbete mellan minst två personer samt skapar entreprenörsanda och samhällsengagemang. Jury består av Deloittes vd Hans Pihl och representanter ur svenskt näringsliv. Priset delas ut vid Universum Awards på Berns under kvällen den 10 april. För mer information, kontakta gärna Emelie Norborg Coordinator Student Relations Deloitte Tfn: 0768-27 12 07