Svenska högskolor och universitet ställs inför nya krav på finansiering

Under de senaste åren har den högre utbildningen i Sverige och i hela västvärlden ställts inför allt högre krav på besparingar. Hårdare nationella budgetar har minskat möjligheterna till finansiering samtidigt som kraven på effektivitet blir tydligare. Studenterna blir hänvisade till administrativ självbetjäning, ny teknik skjuts på framtiden och lärarna får ett större antal elever i sina grupper.

Mitt bland dessa krympande resurser och med den ökande efterfrågan är det tydligt att universiteten och högskolorna måste lära sig att bli mer affärsmässiga.

Följande rapport tar upp områden som visar hur högskolorna och universiteten inte bara kan överleva utan också återuppfinna sig själva för att med kraft kunna möta de nya ekonomiska förutsättningarna.

Information
Vänligen se bifogad rapport Making the Grade från revisions- och konsultföretaget Deloitte. För ytterligare information, kontakta Christer Ahlgren på christer.ahlgren@deloitte.se eller tfn 0708-14 13 20. Läs mer om Deloitte på www.deloitte.se.