​Pressinbjudan till Sigtuna Litteraturfestival 22-23 augusti

Masha Gessen, Håkan Nesser, Kerstin Ekman, Dorthe Nors, Agneta Pleijel, Lena Andersson, Yvonne Hirdman, Sverker Sörlin, Lena Sundström, Kristina Kappelin och Anna-Clara Tidholm är några av årets många deltagare i Sigtuna Litteraturfestival 22-23 augusti. Med oväntade möten, hög tillgänglighet och något för alla bjuder Sigtuna Litteraturfestival in till två dagar fyllda av författarmöten och läslust med ordets kraft i centrum.

För fjärde året i rad bjuder Sigtuna Litteraturfestival på möten mellan författare och läsare i alla åldrar. Med dryga 70-talet punkter på programmet bjuds det på samtal och debatter varvade med workshops, litteraturgudstjänst, utställningar och en särskild festival för de yngre läsarna. Allt med den tusen åriga staden – Sigtuna, som arena. Extra fokus i år är på yttrandefrihet, demokrati och poesi. Håkan Nesser, Kerstin Ekman, Dorthe Nors och Cilla Naumann är alla högaktuella med nya böcker denna helg. Därtill blir det avspark i världshistorien första fotbollslandskamp mellan Sveriges och Finlands författarlandslag.

Datum: 22-23 augusti 2015

Plats: hela Sigtuna stad

Anmälan för press: sofia.hiller@destinationsigtuna.se

Biljetten hämtas sedan ut i biljettältet på Stora torget under festivaldagarna 22-23 augusti. Alla lokaler har begränsat antal platser och biljetten gäller i mån av plats. Till Sigtuna stad kan man ta sig med SL hela vägen.

Ur programmet:

• Masha Gessen i samtal med Björn Wiman.
  • Kerstin Ekman, högaktuell med Då allt var levande och lustigt – om Clas Bjerkander i samtal med Eric Schüldt.
  • Egenmäktigt förfarande blir pjäs - författaren Lena Andersson i samtal med manusförfattaren och regissören Karin Parrot Jonzon.
  • Imponderabilia – har vi råd med den ovägbara humanioran? Ylva Eggehorn, Agneta Pleijel och Håkan Nesser (högaktuell med nya boken Elva dagar i Berlin) samtalar.
  • Digital utgivning i en värld där yttrandefriheten begränsas - Sigtunas fristadsförfattare Ragip Zarakolu i ett samtal med Per Helin.
  • Det är tystnaden som är Guds svar -ett samtal om ryska poeten Regina Derievas liv och arbete med Ellen Hinsey, amerikansk poet och författare, Tomas Venclova, litauisk poet och essäist samt Bengt Jangfeldt.
  • Går det åt helvete med världen, eller? Caroline Krook i samtal med Johan von Schreeb och Kristina Kappelin.
  • Den svenska nazismen - historikern och författaren Heléne Lööw i samtal med Per Svensson.
  • Nordiskt författarmöte med Lena Sundström, Sverige, Dorthe Nors (högaktuell med nya novellsamlingen Kantslag), Danmark, Jyrki Vainonen, Finland och Beate Grimsrud, Norge.
  • Lawen Mohtadi och Angelica Ström om Katarina Taikons liv och författarskap.
  • Poesistafett på Stora torget - Hör Eric Schüldt, Sara Paborn, Pelle Andersson, Agneta Pleijel, Ylva Eggehorn och Bengt Jangfeldt prata om sina favoritdikter med Åsa Beckman
  • Vad kan vi säga till barnen?Anna-Clara Tidholm och Åsa Lind om politik i barnböcker.
  • Barnboken som demokratifrämjare? Svenska barnboksakademin samtalar.
  • Enskilda författarmöten med Lars Björklund, Therese Bohman, Yvonne Hirdman, Birgitta Holm, Anna Laestadius Larsson, Elin Lucassi, Cilla Naumann (högaktuell med nya boken Bära barnet hem), Sverker Sörlin m fl.
  • Författarlandskamp i fotboll mellan Sverige och Finland.
  • Förfest på Sigtunastiftelsen med bla Loney Dear och Sarah Riedel med band.

Ur barn- och ungdomsprogrammet, Lilla Litteraturfestivalen (endast lördagen):

• Deckarjakt med Kusinerna Karlsson, författarmöte med Katarina Mazetti.
  • Serietecknarworkshop med Joakim Gunnarsson, som bl a har tecknat Bamse.
  • Författarmöte med Martin Olczak.
  • Träffa Sigtunas läshundar Nova, Luna, Milou och Muffins.
  • Slöjda en saga med Siri Homlong.
  • Öppen workshop med Barnboksakademin

Se hela programmet påsigtunalitteraturfestival.se

Om Sigtuna Litteraturfestival:

Sigtuna är författarnas stad och en självklar mötesplats för tankar och idéer sedan över 1 000 år tillbaka. Det har känts viktigt för oss att – i en tid av stress och snabba budskap, skapa en plats att få stanna upp och samlas runt ordet och dess kraft. Lika självklart har det varit att kraftsamla runt denna satsning. Samarbete ligger i Sigtunas själ och ett brett och generöst samarbete ligger bakom hela festivalen. Vår vision är att festivalen ska finnas över allt, även på platser där du kanske inte förväntade dig att möta en författare eller att få delta i ett spännande samtal. Kaféer, hotell och biografer öppnar därför sina dörrar. Deras generösa bidrag gör att du kan uppleva festivalen överallt i Sigtuna stad. Det är ett annorlunda sätt att arbeta. Men det är det sätt vi förverkligar vår vision om att skapa en tillgänglig och spännande litteraturfestival. Välkommen till en fest där vi firar ordets kraft och delar läslust och berättarglädje.

Sigtuna Litteraturfestival arrangeras av Destination Sigtuna i brett samarbete med Sigtunastiftelsen, Stora Brännbo, Sigtuna kommun, lokala företag och föreningar.

Camilla Zedendahl, VD Destination Sigtuna AB, mobil: 070-990 69 73, E-post: camilla.zedendahl@destinationsigtuna.se

Sofia Hiller, pressansvarig, mobil: 073-640 16 20, e-post: sofia.hiller@destinationsigtuna.se