Tumbakicken erbjuder gratis blodsockerkoll

Tumbakicken erbjuder gratis blodsockerkoll

Testa ditt blodsocker gratis och ställ frågor till sjuksköterska om diabetes på den årliga Tumbakicken. Diabetes Wellness Sverige kommer att medverka på den årliga och mycket populära fotbollsturneringen Tumbakicken mot rasism den 7 oktober. På plats kommer det finnas en sjuksköterska som kommer att erbjuda gratis blodsockerkoll samt ett flertal andra aktörer.

Under den 6 och 7 oktober kommer den årliga och mycket populära fotbollsturneringen Tumbakicken gå av stapeln. Välkommen till Tumbakicken med mottot ”Ge rasismen rött kort” som genomförs årligen efter de sista höstomgångarna av S:t Erikscupen. Tumbakicken arrangeras av IFK Tumba Fotboll Tumbakicken och fortsätter det viktiga arbetet mot rasism och diskriminering. Tillsammans med Botkyrka kommun satsar de på en mångkulturell framtid! Botkyrka kommun är med i UNESCO:s nätverk för europeiska städer mot rasism och diskriminering. Barcelona och Barcelona FC är med i samma nätverk och är mycket drivande.

Vi på Diabetes Wellness Sverige kommer finnas på plats med eget tält söndagen den 7 oktober och utföra gratis blodsockerkoll samt svara på frågor om diabetes.Under mottot "Ge rasismen rött kort" har Tumbakicken förutom spännande pojk- och flickfotbollsmatcher inbjudna organisationer och gäster såsom Diabetes Wellness Sverige, Cirkus Cirkör, Elitdomarföreningen, Allsvenska spelare med mera.

- IFK Tumba fotboll är mycket glada att Diabetes Wellness Sverige medverkar och presenterar sitt viktiga arbete under vår årliga fotbollsturnering Tumbakicken den 7 oktober. Förutom ett hundratals flick- och pojkfotbollsmatcher ställer Diabetes Wellness Sverige och flera andra organisationer sig bakom turneringens motto "Ge rasismen rött kort". Under dagarna 6-7 oktober kommer det förutom fotboll arrangeras seminarier om hur rasism och intolerans kan förebyggas och många olika aktiviteter från medverkande organisationerna, säger Björn Kullander, en av deltagarna i arbetsgruppen för Tumbakicken.

- Det känns viktigt för oss att finnas på plats och informera om folksjukdomen diabetes som ökar för varje år där många är omedvetna om att de har sjukdomen. Vi ger dig möjligheten att göra ett gratis blodsockertest för att se om du är i riskzonen för att utveckla diabetes och informera om sjukdomen. Ta tillfället i akt och kom förbi på söndag den 7 oktober klockan 10-15, säger Ann Fogelberg, PR- och Pressansvarig, Diabetes Wellness Sverige.

Plats: Storvretens BP, Odlingsvägen 36, Tumba
Tid: Söndag 7 oktober 10.00-15.00

Aktiviteter:

10.00-15.00 Gratis blodsockerkoll, Diabetes Wellness Sverige
Gör en gratis blodsockerkoll och ställ dina frågor om diabetes. Sjuksköterska kommer att finnas på plats. Testa dina kunskaper om diabetes på vår tipsrunda.Ascensia Diabetes Care kommer även att finnas på plats för att promota sina blodsockermätare.

11.00-14.00 Möt elitdomaren Farouk Nehdi
Farouk Nehdi - Årets Förbundsdomare 2016 kommer att närvara för att bland annat prata om sin domarkarriär, fair play och även döma en match. Självklart har Farouk Nehdi med sig ett rött kort mot rasism.

12.00-14.00 Trolleri och lek med clownen Ronald McDonald
Clownen Ronald McDonald trollar, spelar fotboll, testar cirkus och leker och busar med alla barn.

12.00-14.00 Prova-på cirkus med Cirkus Cirkör
Gå på lina och lär dig jonglera med instruktörer från Cirkus Cirkör.

13.00 Dogge Doggelito kickar loss på scenen
Dogge Doggelito har i hela sin karriär som artist, föreläsare och entreprenör arbetat mot rasism och för allas lika värde och var till exempel drivande i kampanjen Alla olika, alla lika. Ta chansen och lyssna när Dogge Doggelito kickar loss på scenen.

För mer information: Ann Fogelberg, PR- och Pressansvarig på Diabetes Wellness Sverige, 070-715 99 85.

Insamlingsstiftelsen Diabetes Wellness Sverige är en stiftelse som grundades 2006 i Sverige. Stiftelsens syfte är att samla in pengar till diabetesforskningen och sprida kunskapen om diabetes till allmänheten. Sedan starten har Diabetes Wellness Sverige skänkt ca 80 miljoner kronor till diabetesforskningen. Insamlingsstiftelsen ingår i ett nätverk av organisationer i flera länder som tillsammans stöttat forskning som syftar till att hitta ett botemedel mot diabetes och har ett 90-konto sedan 2007, 900116-5. www.diabeteswellness.se