Didriksons vinnare i kategorin funktionskläder i Evimetrix konsumentundersökning Swedish Brand Award 2023

Didriksons utsett till det starkaste varumärket inom funktionskläder i Evimetrix Swedish Brand Award 2023

Didriksons har utsetts till det starkaste varumärket inom funktionskläder i Evimetrix Swedish Brand Award 2023. Didriksons var tillsammans med Fjällräven och Helly Hansen nominerade till priset där Didriksons utsågs till vinnare med högst Nöjd Kund Index (NKI).

I Evimetrix årliga undersökning betygsätter cirka 4 400 slumpmässigt utvalda svenska konsumenter varumärken i olika kategorier. Varumärken i kategorin funktionskläder bedöms utifrån kriterier som kvalitet, produktsortiment, funktionalitet, komfort, miljöfokus, prisnivå, marknadsföring och hur lätta deras produkter är att hitta.

– Vi är både ödmjuka och mycket stolta över att få detta erkännande, särskilt eftersom vinnaren utses av den allra viktigaste juryn: konsumenterna. Att vinna första pris bland så många starka varumärken i kategorin är ett bevis på att våra kunder uppskattar våra ansträngningar att skapa slitstarka, funktionella kläder designade för att bäras under många år, säger Petra Sabo, Chief Commercial Officer på Didriksons.

Swedish Brand Award utvärderar varumärkesstyrkan som bygger på två nyckelmått: Nöjd Kund Index (NKI) och kännedom. Genom att väga de här två måtten mot varandra blir det möjligt att jämföra olika varumärken oberoende av storlek, och det ger ett rättvist resultat som tar hänsyn till både hur omtyckt och hur välkänt ett varumärke är.

– Att bygga en stark varumärkeskännedom handlar om att kommunicera med sin målgrupp så att alla kan se och höra varumärkets budskap. Att skapa nöjda kunder är svårare och kräver djupare analys. I undersökningen får vi svar på hur kunderna vill bli behandlade och kommunicerade till, förklarar Peter Wissing, ansvarig för mätningen hos Evimetrix.

De varumärken som betygsattes i undersökningen var:

• 8848 Altitude
  • Bergans