Pajala kommun följer upp Vuxna med missbruk i öppenvården

UIV-EB används för att följa upp behandlingar som ej baseras på biståndsbeslut inom öppen vården. Klienten skattar själv efter avslutad behandling om den givit bättre förutsättningar att hantera livsområden där det finns ett förändringsbehov, samt hur kvaliteten på behandlingen upplevts. Handläggaren gör också en egen bedömning. De 41 frågorna besvaras i en dialogintervju och samlas i en nationell databas tillgänglig för användare i realtid.

Frågorna

Frågorna handlar bland annat om typ av missbruk, vilken behandling som givits, vårdgivare, vårdtid, hur behandlingen utfördes och hur klienten skattar effekten av behandlingen. Livsområden omfattar missbruk, familjerelation, boende, arbete, utbildning, sysselsättning, ekonomi, intressen, fysisk och psykisk hälsa, rättsliga förhållanden, vardagliga sysslor och föräldraförmåga.

Vad ger det – nyttan?

- UIV-EB visar vilka behandlingar som förefaller ha god effekt utifrån brukarens förändringsbehov,
- UIV-EB ökar kunskapen om behandlingar, resultatet kan jämföras även med andra kommuner som givit behandlingar till samma målgrupp,
- UIV-EB visar vilka vårdgivare som har goda resultat för en viss typ av behandling, och kan användas som stöd vid upphandling,
- UIV-EB ger förutsättningar för att ta fram mål för verksamheterna som kan följas upp utifrån brukarnytta,
- UIV-EB bidrar till ökad kvalitet och att ekonomiska resurser kan utnyttjas bättre, ökad träffsäkerhet vid val av behandling,
- UIV-EB ger handläggaren en struktur för intervjun och brukaren blir delaktig.

Vad är dioevidence™?

dioevidence är en modulär uppbyggd uppföljningsplattform för kommuner som kan hantera valfritt område.

Lokal och nationell systematisk uppföljning inom sociala områden

Diosentic Systems är ledande på lokal och nationell systematisk uppföljning i realtid inom sociala områden, såsom vuxna, barn och unga, personer med funktionsnedsättning och anhöriga. Uppföljningsplattformen dioevidence™ används av kommuner för insamling, lagring och analys av utfall för att öka kvaliteten i verksamheten vilket betyder att brukarna kan ges bättre anpassade insatser och en god vård. Diosentic började sin verksamhet 1994.

Alla verksamheter kan följas upp med dioevidence™
Individ- och familjeomsorg, funktionshinder, anhörigas livssituation, skola och förskola, äldreboenden, hemtjänst, arbetsmarknad och sysselsättning, försörjningsstöd, integration, hälsa och sjukvård, kriminalvård, m.fl.

Nationella Utvecklingsråd inom Sociala Områden (NUSO)

Uppgiften för utvecklingsråden är att säkerställa utveckling, kvalitetssäkring och långsiktig förvaltning av uppföljningsmetoderna för de olika målgrupper av klienter/brukare som följs upp. Metoderna är framtagna av professionen för professionen i en omfattande process mellan socialarbetare, chefer och forskare. Utvecklingsrådens medlemmar utgörs av representanter för regionala FoU enheter/högskolor och praktiker (chefer/socialarbetare) från deltagande kommuner och län. Mer info om NUSO.