Nyhet -

Socialtjänsten i Pajala kommun inför uppföljning av insatser för personer med psykisk funktionsnedsättning

Socialtjänsten i Pajala kommun inför uppföljningsplattformen dioevidence™ med metoden UIF-PB, uppföljning av insatser för personer med psykisk funktionsnedsättning.

UIF-PB (Uppföljning av insatser för personer med psykisk funktionsnedsättning) är en metod för socialsekreterare att följa upp biståndsbedömda insatser för personer över 18 år med psykisk funktionsnedsättning (med eller utan missbruk). De insatser som följs upp är boendestöd, korttidsboende eller bostad med särskild service enligt SoL eller LSS.

UIF-PB är en metod som körs i uppföljningsplattformen kallad dioevidence™. UIF-PB består av en strukturerad och effektiv intervjumetod mellan socialsekreterare och klient. Erfarenheter byggs upp av alla användare i Sverige. Alla får direkt tillgång till samtliga enkäter inom de metoder man har köpt lagrat i en nationell databas. Från start kan man dra nytta av tidigare inmatade erfarenheter som omedelbart ger stort värde för verksamheten – små som stora kommuner.

De 59 frågorna besvaras tillsammans i en dialogintervju med klienten (alternativt god man/förvaltare) direkt efter avslutad placering och som en årlig uppföljning.

UIF-PB speglar insatsernas resultat ur ett brukarperspektiv. UIF-PB är inte ett bedömningsinstrument, men de samlade aggregerade resultaten kan användas som stöd för val av insatser för olika målgrupper. Kärnkomponenten i metoden är att den ger svar på klientens upplevda kvalitet, och om de insatser som ges upplevs effektiva. UIF-PB tar tillvara på en central kunskapskälla - klienters subjektiva upplevelser och värdering av insatserna.

Socialsekreteraren gör också en egen bedömning. Svaren samlas och aggregeras i en nationell databas tillgänglig för användare i realtid.

Frågorna handlar bland annat om vilken insats som givits, utförare, (insatstid), hur insatsen utfördes och hur klienten skattar upplevelsen av insatsen.

Svaren från intervjuer med klienterna matas in i plattformen dioevidence™. Samtidigt som ett svar har blivit inmatat i plattformen blir svaret tillgängligt, på aggregerad nivå, för alla användare i deltagande kommuner.

dioevidence™ kan man genomföra en mängd olika analyser av alla inmatade svar, samt generera rapporter i bl.a. PowerPoint-format.

Syftet med uppföljningen:

- UIF-PB gör klienten mer delaktig och ger socialsekreteraren en struktur för intervjun,
- UIF-PB visar vilka insatser som förefaller ha god effekt utifrån klientens förändringsbehov,
- UIF-PB ökar kunskapen om insatser, resultatet kan jämföras även med andra kommuner som givit      insatser till samma målgrupp,
- UIF-PB visar vilka utförare som har goda upplevda resultat för en viss typ av insats, och     kan användas som stöd vid upphandling,
- UIF-PB ger förutsättningar för att ta fram mål för verksamheterna som kan följas upp utifrån   brukarnytta,
- UIF-PB bidrar till ökad kvalitet och att ekonomiska resurser kan utnyttjas bättre, ökad  träffsäkerhet vid val av insats.

Vad är dioevidence™?

dioevidence™ är en modulär uppbyggd uppföljningsplattform för kommuner som kan hantera valfritt område.

Lokal och nationell systematisk uppföljning inom sociala områden

Diosentic Systems är ledande på lokal och nationell systematisk uppföljning i realtid inom sociala områden, såsom vuxna, barn och unga, personer med funktionsnedsättning och anhöriga. Uppföljningsplattformen dioevidence™ används av kommuner för insamling, lagring och analys av utfall för att öka kvaliteten i verksamheten vilket betyder att brukarna kan ges bättre anpassade insatser och en god vård. Diosentic började sin verksamhet 1994.

Alla verksamheter kan följas upp med dioevidence™
Individ- och familjeomsorg, funktionshinder, anhörigas livssituation, skola och förskola, äldreboenden, hemtjänst, arbetsmarknad och sysselsättning, försörjningsstöd, integration, hälsa och sjukvård, kriminalvård, m.fl.

Nationella Utvecklingsråd inom Sociala Områden (NUSO)

Uppgiften för utvecklingsråden är att säkerställa utveckling, kvalitetssäkring och långsiktig förvaltning av uppföljningsmetoderna för de olika målgrupper av klienter/brukare som följs upp. Metoderna är framtagna av professionen för professionen i en omfattande process mellan socialarbetare, chefer och forskare. Utvecklingsrådens medlemmar utgörs av representanter för regionala FoU enheter/högskolor och praktiker (chefer/socialarbetare) från deltagande kommuner och län. Mer info om NUSO.