Ett av de första kurstillfällena. På grund av pandemin genomfördes sen merparten av utbildningarna digitalt.

Aktivt arbete för en bejakande, tillåtande och respektfull arbetsmiljö

Som ett led i arbetet med att främja medarbetares olikheter och skapa en tillåtande och innovativ arbetsmiljö, har Elektroskandia arrangerat kursen ”Kultur & Jargong” för alla sina medarbetare. Nu är de snart i mål när alla 820 anställda har gått utbildningen.

Under det senaste året har Elektroskandias medarbetare i tur och ordning utbildats i mångfald och jämställdhet. Den interna utbildningen ”Kultur & Jargong” är uppbyggd som en workshop och syftet är att aktivt jobba för en bejakande, tillåtande och respektfull arbetsmiljö.

– Alla är vi olika och har med oss olika packning i livets ryggsäck. Våra olikheter är vår styrka och ur det föds både innovation och kreativitet. Workshopen ska belysa just det och väcka en medvetenhet kring hur medarbetare själva kan bidra till en positiv atmosfär där vi respekterar och uppskattar varandra, berättar Malin Stenquist, HR Business Partner hos Elektroskandia. Hon och kollegan Erica Molin Fröyseth, även hon HR Business Partner, har varit de som hållit i utbildningen som arrangerats runt om i landet.

– I början åkte vi runt, men i och med pandemin så fick vi övergå till en digital utbildning. Visst var vi tvungna att tänka om lite, men jag tycker ändå det har fallit väl ut och nu har vi snart genomfört workshopen med alla våra 820 anställda, berättar Erica.

Erica Molin Fröyseth

Nolltolerans mot exkludering
På Elektroskandia råder nolltolerans mot mobbning, kränkande handlingar och exkludering. Det innebär att ingen någonsin ska känna sig utanför eller särbehandlad, varken i sitt arbetslag eller inom företaget i stort.

– Det handlar inte om att man inte ska skoja eller skratta på jobbet, det är snarare något vi alla behöver. Att jobba för en inkluderande arbetsmiljö innebär att vara lyhörd och respektfull mot varandra. Det betyder också att anställda ska våga säga ifrån om något känns fel eller kränkande, förklarar Malin.

Workshopen är uppbyggd i tre steg. Först går Malin och Erica igenom bakgrunden till utbildningen, vilken policy och handlingsplan som finns inom företaget, vad särbehandling och mobbning egentligen är och vilka lagar och regler som finns inom området, som arbetsmiljölagen och diskrimineringlagen. Sedan diskuteras olika frågor, som vilket ansvar arbetsgivaren har och vilket ansvar som ligger på den enskilda medarbetaren för att skapa en bra arbetsmiljö?

– Många är till exempel inte medvetna om att de enligt lag är skyldiga att meddela om de ser eller hör något som faller inom ramen för diskriminering, berättar Malin

Malin Stenquist

Viktigt med en trygg miljö
Workshopen avslutas med att fyra korta filmer visas där olika situationer lyfts som exempel. Sedan diskuteras filmerna medarbetarna emellan. Hur hade de reagerat i situationen och vad kan vi göra för att undvika att situationerna uppstår?

– En jargong behöver inte vara något negativt. Det kan skapa tillhörighet och gemenskap. Det är när någon upplever utanförskap på grund av jargongen som det inte är acceptabelt, säger Erica.

Utmaningen för ett företag i dessa frågor är att lyckas säkerställa en tillit där medarbetare vågar säga vad de tycker och tänker samt se till att ingen känner obehag inför att säga ifrån om något känns fel.

– Överlag har utbildningen tagits emot väl av alla medarbetare. Även de som i början varit ifrågasättande har under workshopens gång förstått syftet och insett vikten av att vi går igenom dessa frågor och diskuterar dem. När vi kommit i mål med att alla genomgått utbildningen så finns en medvetenhet om och trygghet i att alla vet hur man ska bete sig, säger Malin.

Blir en del av introduktionen
Nästa steg blir att inkludera kursen i introduktionen för nya medarbetare. På precis samma sätt som nyrekryteringar lär sig arbetsplatsens rutiner och it-system, så ska de introduceras i vilken kultur och jargong som gäller hos Elektroskandia.

För att hela tiden följa upp hur medarbetarna mår jobbar Elektroskandia bland annat med ett digitalt verktyg som heter Winningtemp, där medarbetarna svarar på fyra frågor varje vecka om hur de upplever sin arbetsplats. Frågorna varierar veckovis utifrån 60 framtagna frågor som är relaterade till nio olika kategorier, vilka i sin tur  visar temperaturen i företaget. Svaren är anonyma och visar direkt om något behöver följas upp eller diskuteras.

– Det här är ett fortlöpande arbete som aldrig tar slut. Det handlar om vilket företag vi vill vara och vilken arbetsplats vi vill erbjuda både nuvarande och framtida medarbetare, säger Erica
----------------

Evelina Gustafsson, Lagerarbetare/Försteman på OSR-in på Logistik, gick utbildningen i början på februari

Vad har du lärt dig?
– Framför allt har jag fått större klarhet i Elektroskandias värderingar och policys.

Vad var det bästa med utbildningen?
– Det bästa är hur jag som person lärt mig att se och hantera situationer på ett nytt sätt.

Vad var det mest utmanande?
– När vi skulle berömma oss själva och säga till exempel vad man är stolt över att man åstadkommit, det var svårt. Men det är även utmanande att lära sig att växa i sin roll och våga mer.

Vad tar du med dig från utbildningen?
– Synen som Elektroskandia har på våra policys. Hur viktig den är, varje dag, varje sekund, för att vi alla ska ha en bra arbetsmiljö. Även på vilket sätt vi måste hjälpas åt i detta för att alla ska må bra.

Hur kommer du att använda dig av det du lärt dig i ditt dagliga jobb?
– Jag kommer använda mig av allt jag lärt mig. Oavsett vilken situation jag eller någon annan hamnar i så vet jag till stor del nu hur jag ska hantera den. Varje ny dag ger nya utmaningar där allas lika värde alltid ligger till grund för hur vi agerar.
---------------

Petter Lövström, operativ inköpare, gick utbildningen i december 2020

Vad har du lärt dig?
– Jag har fått bättre insyn i hur företaget i stort jobbar med denna typ av frågor, men även till exempel vilka olika kontaktvägar jag kan använda mig av om en eventuell händelse eller situation skulle uppstå.

Vad var det bästa med utbildningen?
– Upplägget. Workshopen innehöll både genomgångar och presentationer från en HR-representant, filmvisning, gruppdiskussioner etcetera, vilket jag tycker var bra.

Vad var det mest utmanande under utbildningen?
– Då vi hade Workshopen digitalt var det i vissa fall lite svårare att inte prata i munnen på varandra när vi hade våra gruppdiskussioner.

Vad tar du med dig från utbildningen?
– Utbildningen var en väldigt bra ögonöppnare kring till exempel vilken ton eller jargong man har gentemot en väldigt nära kollega, men som utifrån sett kan uppfattas som väldigt suspekt eller negativ. Det hade vi bra diskussioner kring.

Hur kommer du att använda dig av det du lärt dig i ditt dagliga jobb?
– Jag kommer att fortsätta försöka vara så behjälplig och stöttande jag kan gentemot mina kollegor och tänka till en extra gång på hur en eventuell diskussion kan uppfattas utifrån.
-----------------

Thomas Ihrstedt, servicetekniker hos Cylinda, gick utbildningen i december 2020

Vad har du lärt dig?
– Att företaget har en policy mot kränkande särbehandling och nolltolerans mot kränkningar och mobbning. Elektroskandia ser allvarligt på om detta skulle hända.

Vad var det bästa med utbildningen?
– Att man får mer insyn i arbetet mot kränkande särbehandling.

Vad var det mest utmanande under utbildningen?
– För oss som jobbar på fältet är det lite annorlunda, vi jobbar enskilt och ej direkt i en grupp. Men vi möter ju kunder i deras hem och det är svårt att påverka deras kultur och jargong. Dock är det positivt att företaget jobbar aktivt med detta område.

Vad tar du med dig från utbildningen?
– Att alla människor är olika men att alla ska behandlas med respekt och på samma sätt, det vill säga allas lika värde.

Hur kommer du att använda dig av det du lärt dig i ditt dagliga jobb?
Du behöver vara mer uppmärksam på hur du som medmänniska bemöter andra samt att man är lyhörd och observant på den andras beteende.