TLV subventionerar Taltz® med begränsning för behandling av psoriasisartrit

Tandvårds- och läkemedelsförmånsverket har beslutat att Taltz® (ixekizumab) från och med den 14 juni ska vara subventionerat och ingå i högkostnadsskyddet. Taltz subventioneras för behandling av aktiv psoriasisartrit hos patienter som behandlats med en TNF-hämmare eller där detta inte är lämpligt.1

Den 7 februari 2018 godkände Europeiska kommissionen Taltz för behandling av psoriasisartrit hos vuxna patienter med otillräckligt behandlingssvar eller intolerans mot ett eller flera sjukdomsmodifierande antireumatiska läkemedel (DMARDs). Taltz kan användas som monoterapi eller i kombination med metotrexat och är sedan tidigare även godkänt för behandling av måttlig till svår plackpsoriasis hos vuxna i behov av systemisk behandling.2

Taltz (ixekizumab) är en är en humaniserad IgG4 monoklonal antikropp som binder med hög affinitet och specificitet till cytokinet interleukin-17A (IL-17A) och hämmar dess möjlighet att interagera med IL-17 receptorn.

Godkännandet baseras på resultaten från två randomiserade, dubbelblinda, placebokontrollerade fas 3-studier, SPIRIT-P13 och SPIRIT-P24, i vilka Taltz utvärderades avseende effekt och säkerhet hos 780 vuxna med aktiv psoriasisartrit. Resultaten från båda studierna visade att patienter som behandlades med Taltz upplevde signifikanta förbättringar av sina ledsymtom (mätt med ACR) och sina hudsymtom (mätt med PASI) i jämförelse med patienterna som behandlades med placebo.

Läs hela TLVs beslut här

Referenser

1. https://www.tlv.se/beslut/beslut-lakemedel/begransad-subvention/arkiv/2018-06-15-taltz-ingar-i-hogkostnadsskyddet-med-begransning.html

2. Taltz produktresumé, www.fass.se

3. SPIRIT P1: Mease PJ, van der Heijde D, Ritchlin CT, et al. Ann Rheum Dis 2017;76:79–87.

4. SPIRIT P2: Nash et al. Lancet 2017; 389: 2317–27

PP-IX-SE-0213/06.2018